Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaart lijdt dit jaar 1,5 mld verlies

 |
 Geplaatst door: Liesbeth 
 |
 Bekeken: 648 
|
 NRC 
Luchtvaart lijdt dit jaar 1,5 mld verlies

Istanbul, 2 juni. De internationale luchtvaart raakt door de hoge olieprijs dit jaar in een diepe crisis. De organisatie van luchtvaartmaatschappijen, IATA, verwacht dat de sector een verlies zal lijden van ten minste 1,5 miljard euro.

De terugval ten opzichte van vorig jaar is 5,1 miljard euro; in 2007 boekten de maatschappijen nog een gezamenlijke winst van 3,6 miljard euro. De directeur van IATA, Giovanni Bisignani, sprak vandaag op de jaarvergadering van zijn organisatie over „een hevige storm”. Eenderde van de kosten van luchtvaartmaatschappijen gaat in 2008 op aan brandstof – in 2002 was dit nog 13 procent.

Het geschatte verlies voor dit jaar is gebaseerd op een gemiddelde olieprijs van 106,50 dollar per vat. Maar de werkelijke prijs ligt alweer aanzienlijk hoger en liep vorige week op tot 135 dollar, om daarna weer licht te dalen. Vandaag kostte een vat rond de 127 dollar. IATA heeft becijferd dat de verliezen van de sector daarom nog veel hoger kunnen uitvallen. Een olieprijs van 135 dollar komt neer op een negatief resultaat van 4 miljard euro. „De situatie is dramatisch en vormt een grotere bedreiging voor onze industrie dan alle rampen van de afgelopen jaren bij elkaar”, aldus Bisignani. September 2001 noemde hij een „verkeersprobleem”, dat kon worden opgelost. Nu is er volgens Bisignani sprake van een „double whammy”: de hoge olieprijs heeft het kostenniveau opgedreven, terwijl tegelijkertijd een vertraging in de economische groei, met name in de Verenigde Staten, heeft geleid tot lagere opbrengsten.

Bisignani deed een oproep aan „regeringen” (zonder namen te noemen) om zijn sector te steunen. „Regeringen moeten stoppen met hun krankzinnige belastingheffingen en inzien wat de impact op de wereldeconomie zal zijn als de luchtvaartindustrie niet meer goed kan functioneren.”

De IATA wil dit jaar een topontmoeting houden met regeringen om oplossingen te zoeken. De luchtvaart kan nog veel economische vooruitgang boeken door verdere deregulering, denkt Bisignani. Maar hij constateert juist een omgekeerde beweging: er komen alleen maar meer regels. „We moeten overstappen van politieke akkoorden naar merken en handel.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit Castricum

Vanavond dacht ik over die bom na, die weer vlak bij de Polderbaan is gevonden. Even ging er een gevoel van blijdschap door me heen want dat betekent dat er in onze regio geslapen kan worden, omdat die baan waarschijnlijk buiten gebruik is. En opeens realiseerde ik me dat er talloze bommen moeten liggen, in dat hele gebied. In de meidagen van 1940 moesten wij van Schipholdijk 114 met 6 kinderen vluchten omdat de Duitsters de eerste bombardementen uitvoerden. Ons huis bleef nog staan, zo is me verteld. In de loop van de oorlog is Schiphol door de geallieerden gebombardeerd waaronder ons huis. En in de hongerwinter is het weer te grazen genomen door de Duitsers..
Er zullen heel wat bommen gevallen zijn. Ik heb zo maar een donkerbruin vermoeden dat er in een ruim gebied van Schiphol nog heel wat bommen liggen, die niet opgeruimd zijn. Die zouden nog wel eens voor heel onaangenname verrassingen kunnen gaan zorgen.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

CNN/FOX roept moord en brand:
de prijzen van binnenlandse vluchten in de VS zijn verdubbeld, verdriedubbeld en soms zelfs vervierdubbeld.

Niet dat er hier minder gevlogen wordt maar dat komt nog wel. This is Amrica en dus zoekt men de positieve kant: eindelijk komen kisten in de toekomst wellicht wel op tijd aan...

Je luchtvaart-strategie op dit moment afstemmen op groei is vrij stupide.

Geplaatst door Maaike uit leiden

„Regeringen moeten stoppen met hun krankzinnige belastingheffingen en inzien wat de impact op de wereldeconomie zal zijn als de luchtvaartindustrie niet meer goed kan functioneren.”

Welke regeringen? In Nederland is er nog steeds geen accijns op de brandstof en geen BTW op de tickets. Welke branche wordt er zo in de watten gelegd!

Iedere andere aanbieder van vervoer en vertier heeft het nakijken.

Geplaatst door Observer uit Nederland

En zo is het Maaike, En: Wanneer komen nu eindelijk, die in 1995 in de PKB Schiphol al beloofde HSL lijnen in beweging?
En, Iedereen moet wat Consuminderen: De burgers, De Luchtvaartsector, en meer belasting op Tickets. En ook Extra heffingen in de Nacht.