Luchtvaart is hard geraakt door schommelende olieprijzen
Hoewel de beurs al vooruitloopt op herstel, stevent de luchtvaartbranche af op een rampjaar. Zo schat de International Air Transport Association dat de verliezen in 2009 kunnen oplopen tot 11 miljard dollar. Afgezien van de dalende passagiersaantallen speelt de volatiliteit van de olieprijzen hier een belangrijke rol in.
Weliswaar daalden de olieprijzen scherp, maar voor bedrijven betekende dit niet dat de brandstofprijzen meedaalden. Dat komt doordat met name Europese maatschappijen gebruik maken van swaps en opties om zich in te dekken tegen plotse volatiliteit. Zo hadden maatschappijen vorig jaar een veel hogere olieprijs dan nu het geval is vastgelegd voor het lopende jaar. Air France-KLM werd hard geraakt hierdoor en is daarom in oktober 2008 al gestopt met het afdekken van de brandstofkosten. Volgende maand wordt een kleinschaliger programma gestart waarbij slechts 80% in plaats van 200% van het jaarlijkse brandstofverbruik wordt afgedekt. Concurrent Lufthansa hanteert een zelfde strategie.
Net als bij eerdere crises in de sector, is er ook ditmaal sprake van een overnamegolf. Naar verwachting wordt Iberia opgekocht door British Airways en heeft Lufthansa toestemming van de Europese Commissie om Austrian Airlines te kopen. Ook Air France-KLM zoekt fusiepartners.