Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Luchtvaart in de knel door strenge eisen VS

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 569 
|
 Telegraaf 
Luchtvaart in de knel door strenge eisen VS

•door ARNOLD BURLAGE

 
      SCHIPHOL – De veiligheidsautoriteiten in de Verenigde Staten stellen steeds strengere eisen, die luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld opnieuw op hoge extra kosten jagen en in de problemen brengen.

      De verrassende nieuwe eis, dat vanaf 4 oktober passagiers met bestemmingen in de VS nog voor vertrek alle details van hun verblijfadressen – inclusief postcodes en huisnummers – al bij het inchecken moeten aanmelden, vergt volgens de sector opnieuw miljoenen aan investeringen voor de sterk betwijfelde extra veiligheid.
    „We weten nog niet precies hoe we dat binnen zo korte periode moeten oplossen”, aldus KLM-directiewoordvoerder Youssef Eddini. De incheckautomaten op luchthavens, waardoor niet meer aan de balies hoeft te worden gewacht, zijn bijvoorbeeld niet op de extreme eisen van de VS berekend. „We staan met de rug tegen de muur. Het gevolg is in elk geval weer investeringen, en vooral ook veel extra inspanningen voor ons personeel en overlast voor onze passagiers”, aldus de KLMwoordvoerder.

KLM-topman Leo van Wijk uitte al eerder zware kritiek op de overmatige veiligheidsmaatregelen, zowel in de VS als op Schiphol, waarvan het nut openlijk wordt betwijfeld. Hij is ook niet te spreken over de nieuwe veiligheidstoeslag, die zijn maatschappij op Schiphol moet innen namens de Nederlandse regering.
    De internationale luchtvaartsector, verenigd in IATA, heeft begrip voor het feit dat kosten zijn gemoeid met veiligheid, maar vindt dat een luchtvaartmaatschappij geen geld hoeft te innen voor zaken die niets meer met luchtvaart te maken hebben, maar met angst voor terreuraanslagen in het algemeen.
    „Het wordt op deze manier buitengewoon lastig om de doorstroming op luchthavens te verbeteren. Alle inspanningen waren juist daarop gericht. Enerzijds om meer efficiency te bereiken voor de vliegmaatschappijen, anderzijds om voor passagiers het reisgemak te vergroten met zo min mogelijk vervelende wachttijden”, aldus de KLM-woordvoerder.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Natuurlijk is volgens de KLM iedere maatregel die kosten veroorzaakt een nare maatregel. Dat geldt ook voor die vervelende beperkende milieumaatregelen die de KLM en de rest van sector zo benauwen. En nu gaan ook die kerosinekosten nog omhoog en wordt de dollar langzaamaan steeds meer waard, gaat North West failliet en verdwijnen daarmee de landingsrechten in de VS en zijn de meeste luchthavens in Europa efficiënter en effectiever en staat de KLM onderaan de lijst van minst zoekgeraakte bagage…

Snel groeien naar 600.000 vliegbewegingen… Het is net als een kind maken om de relatieproblemen op te lossen.



Geplaatst door J de Jong

Juist de BESTE AIRPORT TER WERELD zal aan strenge eisen moeten voldoen, of het nu gaat om veligheid of leefomgeving.
Op het AT-5 bootje in een druilerige gracht verkondigt G. Cerfontaine, geflankeerd door een musical sterretje en aan de voeten twee als kwijlerige honden smekende interviewers in het programma "De zwoele zomer":
"Wij willen de beste luchthaven ter wereld worden!"
Ambitie is prachtig, maar als hierbij Chicago O'hare nog steeds als voorbeeld dient, is de onderkoning van de randstad op de verkeerde weg. Voor de inmiddels beruchtste terrorist van Nederland lagen al een uniform en badge klaar (Parool, aug. 2005); achterhaalde vliegsystemen en brandstofverspilling zijn kenmerkend voor de huidige airport; wanneer corrigeert commissaris S. Patijn nu eindelijk eens deze charlatan met z'n partijcredo:
Het kan anders, beter.............?

Geplaatst door Erwin. von der Meer

Geachte heer van Wijk,
Geld uitgeven voor zaken waar geen mogelijk rendement tegenover staat is voor een bedrijf per definitie onaantrekkelijk. Dit geldt bijvoorbeeld voor zaken als milieumaatregelen en veilgheidsvoorzieningen. In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen zijn dit echter zaken die als gegeven gewoon worden geaccepteerd. Men wil als bedrijf een gerespecteerd onderdeel zijn van de samenleving waar men deel van uitmaakt. Bedrijven die dit soort zaken het liefst naast zich neerleggen, zich niet verantwoordelijk voelen voor het afleggen van enige vorm van verantwoording naar de maatschappij toe en gefocused zijn op de korte termijn doelstelling van winstoptimalisatie zijn blijven steken in de tijd van weleer. Veiligheidsmaatregelen willen bagataliseren om geen kosten te hoeven maken is onverantwoord en onfatsoenlijk. Als alle vliegtuigmaatschappijen die graag op de V.S. willen vliegen met deze kosten en werkzaamheden worden geconfronteerd waarom claimt U dan een uitzonderingspositie? In de concurrentie positie wijzigt toch niets want al deze maatschappijen worden geacht hetzelfde te doen. Dus meneer van Wijk wat is dan Uw probleem? Conclusie: U wilt graag een uitzonderingspositie innemen om geen kosten te hoeven maken zodat de winst verder geoptimaliseerd wordt. Ja en die veiligheid, dat is toch de verantwoordelijkheid van anderen. Meneer van Wijk, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen staat blijkbaar nog zeer ver van U af. Er is nog veel te leren.

Geplaatst door Vos

Erwin: bravo!
Het komt langzaam aan steeds meer naar
buiten dat er in de Nederlandse top (van
ondernemingen) een stelletje zeikerds zitten
die zich presenteren als een kliek die bijna
altijd alle succes voor niets willen hebben!
Van Wijk is zo'n iemand, hij bewijst het
zelf! Zij staan inderdaad op een plaats in
deze samenleving, die niets meer met
verantwoord ondernemen heeft te maken, doch
slechts met onverantwoord winstbejag!
Zij de winst (in een relatief kort
tijdsbestek), wij de herrie en vervuiling?
Nee, meneer van Wijk: houdt op met uw
gezeik! Wees welkom in een wereld die
kwaliteit verkiest boven kwantiteit!
Hetzelfde geldt voor de heer Cerfontaine!
Ook deze heer is geen haar beter! Een
vroegere arts notabene! Gezwicht voor het
grote geld! Schande!
Alleen ben ik bang dat deze 'heren' te oud
zijn om alle hebberigheid nog af te leren!