Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Luchtruim rond Eindhoven onveiliger

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 746 
|
 ed.nl 
Luchtruim rond Eindhoven onveiliger

EINDHOVEN - Het luchtruim rond Eindhoven is de laatste jaren onveiliger geworden. Dat concludeert het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Het aantal zogenoemde luchtruimschendingen is fors toegenomen. In juli en augustus van dit jaar was er een piek met 28 gevallen. Van een luchtruimschending (airspace infringement) is sprake wanneer een vliegtuig een bepaald stuk luchtruim binnenvliegt zonder dat de luchtverkeersleiding daarvoor toestemming heeft gegeven.

De schending kan over enkele meters plaatsvinden, maar het gebeurt ook dat een piloot dwars door een stuk luchtruim heen vliegt waar hij niet mag zijn. Als er op dat moment andere toestellen in de buurt zijn, kan dat gevaarlijke situaties opleveren. Volgens de ILT zijn er in de afgelopen drie jaar – voor zover bekend – weinig echt risicovolle incidenten gebeurd in Nederland. De ernstigere fouten worden beboet. Dit gebeurt enkele keren per jaar.

De meeste fouten worden gemaakt door piloten van sportvliegtuigen, gevolgd door zakenvliegtuigen en zweefvliegers. De ernst van de 28 schendingen rond Eindhoven Airport is bij het analysebureau van ILT nog niet bekend, aldus de woordvoerder. Politie en ILT hebben deze meldingen nog in onderzoek.

De toename van het aantal schendingen in Eindhoven staat haaks op de landelijke afnemende trend, meldt de inspectie, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De afgelopen jaren is het luchtruim rond de sterk groeiende luchthaven diverse keren opnieuw ingedeeld. De aanpassingen waren onder meer nodig om het kleine vliegverkeer te scheiden van de commerciële luchtvaart. Om ruimte te maken voor het groeiend aantal passagiersvliegtuigen werd in april van dit jaar het luchtruim uitgebreid.

Volgens de inspectie zijn er meerdere oorzaken waardoor piloten zich niet hielden aan de regels. Vliegers werden bijvoorbeeld afgeleid, hadden hun vlucht onvoldoende voorbereid of hadden weinig vliegervaring. Ook zegt de inspectie dat de mentaliteit met betrekking tot veilig vliegen bij piloten soms te wensen overlaat.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De inspectie (al dan niet landelijk), meet mijn in ziens met meerdere maten.
Net als de politiek en de sector zelf doen.
Ook de inspectie past, denk ik inmiddels, net als Bas, in het zelfde potje dat 'luchtvaartsector' kan worden genoemd.

Want: ook hier boven de IJmond (met name de regio Castricum / Uitgeest) zie je regelmatig dat er sportvliegtuigjes kriskras door de routes van verkeersvliegtuigen heen vliegen.
Ook helikopters. Indien je dit meld, word het steevast afgedaan als 'optisch bedrog' of als: er is geen reden tot onderzoek.
Wat nog veel gevaarlijker is, is dat er in de spits-uren van diverse kanten wordt aangevlogen door verkeersvliegtuigen (het zogenaamde invoegen). De toestellen kijken elkaar letterlijk aan. Zitten achter elkaar aan in de wind-stream dat elk toestel produceert. Maar zelfs dat geeft geen gevaarlijke situatie volgens de sector.
Ook het parallel landen is inmiddels een bijna dagelijks iets dat hier heel goed zichtbaar is. Juist dit geeft reden tot een onbehagelijk gevoel, want ze komen echt van diverse kanten af.

Ik kijk er na (met oordoppen in) en ik denk: wanneer gaat dat een keer fout?
Ik hoop uiteraard nooit, maar dat zeiden ze van de Bijlmer en de (K)Polderbaan ook!