Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Luchtreizigers voorstander invoering vliegtax

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 601 
|
 Milieudefensie 
Luchtreizigers voorstander invoering vliegtax

Amsterdam, 30 juni 2004—- Een ruime meerderheid van 71 procent van onlangs ondervraagde luchtreizigers blijkt heil te zien in een vliegtax. Dat blijkt uit het rapport ‘eerlijke vliegprijzen’ dat Milieudefensie heeft uitgebracht. Milieudefensie heeft een onderzoek gehouden onder luchtvaartpassagiers op vijf vliegvelden. De milieuorganisatie leidt uit de cijfers af dat er ook onder luchtreizigers draagvlak bestaat voor prijsmaatregelen om het milieu te ontzien.

Aan de hand van een vragenlijst vroegen enquêteurs van Milieudefensie op vier Nederlandse luchthavens, op Airport Niederrhein en bij de Eurolines terminal Amsterdam Amstel passagiers hoe zij aankijken tegen het afschaffen van prijsvoordelen. De ondervraagden zijn vooral bereid vliegbelasting te betalen als het milieu daar baat bij heeft. Uit de enquêtes blijkt dat de meeste passagiers de redelijkheid van een prijsverhoging inzien, wanneer ze er goed over zijn geïnformeerd.

Accijns
Anders dan bijvoorbeeld touringcaroperators of de Nederlandse Spoorwegen hoeven luchtvaartmaatschappijen geen BTW te berekenen over de prijs van een ticket. Bovendien zijn er internationale afspraken om geen accijns te heffen over kerosine. Uit een controleonderzoek dat TNS NIPO in opdracht van Milieudefensie deed, blijkt dat 43% van de Nederlands denkt dat er wèl accijns geheven worden op kerosine. 50% van de ondervraagden zou een dergelijke belastingmaatregel terecht vinden. ‘Uitgerekend het meest vervuilende vervoersmiddel, het vliegtuig, wordt als het ware gesubsidieerd door allerlei belastingvoordelen die niet meer van deze tijd zijn’, stelt Joris Wijnhoven, campagneleider verkeer van Milieudefensie. ‘Nederland heeft als EU voorzitter een prima kans om daadkracht te tonen in de vorm van een Europese vliegtax, bestaande uit BTW, accijns en een klimaatheffing’.

Volgens Milieudefensie kan Nederland samen met enkele landen een Europese kopgroep vormen. In Duitsland heeft het kabinet besloten tot invoering van kerosineaccijns voor binnenlandse vluchten. Nederland zou zich volgens Milieudefensie hierbij aan kunnen sluiten. De milieuorganisatie wil boven op de kerosineaccijns en BTW (samen goed voor een prijsverhoging van zo’n dertig procent) een klimaatheffing invoeren om ook een prijskaartje te hangen aan de uitstoot van broeikasgassen. ‘De luchtvaartsector blijft ook in het klimaatverdrag van Kyoto geheel buiten beschouwing,’ aldus Wijnhoven. ‘En dat terwijl deze sector verantwoordelijk is voor tien procent van de Nederlandse bijdrage aan het broeikaseffect’.

Bekijk bericht op "Milieudefensie"

Reacties op dit bericht