Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Luchtpendel Maastricht - Schiphol van de baan

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 573 
|
 maastricht. dichtbij.nl 
Luchtpendel Maastricht - Schiphol van de baan

MAASTRICHT - Het plan voor Wings of Maastricht, een luchtvaartmaatschappij die een goedkope verbinding met kleine vliegtuigen tussen Maastricht en Schiphol zou gaan exploiteren, is van de baan. Dat meldt Luchtvaartnieuws. Het project, dat beoogde zakenmensen voor zo’n dertig euro enkele reis in veertig minuten naar Schiphol te laten vliegen, werd verscheidene keren uitgesteld. Eind vorig jaar werd er nog op gegokt dat de lijn met ingang van de zomer 2012 operationeel zou zijn, maar nu is de stekker er helemaal uit. Wie van Maastricht naar Schiphol wil blijft, zolang hij niet beschikt over een privéjet, afhankelijk van het openbaar vervoer of van de auto.

De oorzaak voor het niet doorgaan van de plannen ligt bij het innovatiefonds van de provincie Limburg. Dat weigert om een miljoen euro bij te dragen aan het startkapitaal voor de nieuwe onderneming. In totaal heeft het bedrijf zo’n vijf miljoen euro nodig.

Het vliegveld Maastricht-Aachen Airport (MAA) had in september vorig jaar al willen beginnen met de lijndienst, maar moest de plannen bij gebrek aan investeerders op de lange baan schuiven. Het vliegveld zelf steekt geen geld in de vliegverbinding, die passagiers voor zo’n dertig euro per enkele reis in veertig minuten van Maastricht naar Schiphol en omgekeerd moet brengen.

Woordvoerder Mark Keulers van Maastricht Aachen Airport, bevestigde eind vorig jaar in het blad Zakenreisnieuws dat het uitblijven van een provinciale bijdrage de oorzaak is van het verdere uitstel. ,,Het ging niet om subsidie, maar om een belegging. We stelden voor dat de provincie aandeelhouder zou worden in het bedrijf. Helaas is de aanvraag vorige week afgewezen. Met als belangrijkste argument dat de middelen van het innovatiefonds hier niet voor bedoeld zouden zijn”, aldus Keulers.

Luchtvaartmaatschappij KLM vloog drie jaar geleden nog tussen Schiphol en Maastricht, maar de dienst werd geschrapt wegens te hoge verliezen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door jhgriese

De Provincie als belegger ? Ging dat al niet eerder mis ?