Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchthaven Lelystad als ‘Rembrandt International Airport’

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 982 
|
 Luchtveert =nieuws= 
Luchthaven Lelystad als ‘Rembrandt International Airport’

Door Steven van den Berg

LELYSTAD - Wie Lelystad Airport voor het eerst bezoekt zal zich verbazen over al het groen in de omgeving. Tussen de bossen, graslanden en akkers liggen een paar boerderijen, verder is er nauwelijks bebouwing te zien. Maar kom bij directeur Lex Oude Weernink niet aan met een term als de ‘middle of nowhere’. “De trein naar Amsterdam doet er iets meer dan dertig minuten over. En met de auto zit je ook zo in Utrecht.

En daarmee slaat Oude Weernink (51) de spijker op de kop. De omgeving van het vliegveld mag dan wijds zijn, de Randstad ligt om de hoek. En ook het noordoosten van Nederland is niet ver weg. Die combinatie tussen omgevingsruimte en potentiële gebruikers op relatief kleine afstand kan voor een directeur van een vliegveld toch bijna niet beter? Oude Weernink: “Ik heb de taak meegekregen om Lelystad strategisch te laten groeien. En inderdaad, met de fantastische locatie van het vliegveld zijn er zeker mogelijkheden om dat te realiseren.”

Vooralsnog komt Lelystad Airport gemoedelijk over. Een kleine parkeerplaats, nog niet eens voor de helft in gebruik. Een eenvoudige maar gezellige terminal, pal naast de in rood en wit gehulde verkeerstoren. Verder hier en daar hangars van vliegscholen en een kantoortje van een bedrijf dat rondvluchten organiseert. Weer een stukje verder hangt een bord boven twee propellervliegtuigen. Het opschrift maakt duidelijk waar de toestellen voor worden gebruikt: sproeivluchten boven agrarisch gebied.

Van absolute rust is echter beslist geen sprake. Het is een komen en gaan van helikopters en vliegtuigen. Aan de “touch and go’s” van de studenten lijkt geen einde te komen. Een knalrode helikopter stijgt op en verdwijnt bijna uit zicht. Maar het toestel keert, vliegt parallel langs de baan en maakt weer contact met grond. Lang duurt dat niet, na luttele seconden gaat de wentelwiek de lucht weer in en een identieke vlucht volgt. Het ritueel herhaalt zich meerdere malen voordat het geronk van de motor uiteindelijk het zwijgen wordt toegebracht.

Intra-Europese vluchten
Maar deze vorm van bedrijvigheid is niet de toekomst van Lelystad Airport. De plannen van Oude Weernink reiken veel verder dan ‘general aviation’ alleen. “Van de huidige activiteiten op de luchthaven kan je op termijn niet leven. Lelystad moet een zakenluchthaven worden. Zo af en toe komt hier eens een Citation binnen. Die kant moeten we veel meer op. Privé jets, maar net zo goed ook Fokker 100s van lijndienstmaatschappijen. Lelystad leent zich heel goed voor intra-Europese vluchten.”

Commerciële expansie is dus het sleutelwoord. Maar een start- en landingsbaan van 1250 meter heeft veel beperkingen. Een verlenging van de baan is dan ook noodzakelijk, vindt Oude Weernink. “De planologische kernbeslissing laat een baanlengte van 2100 meter toe. We kunnen nu al aanspraak maken op een subsidie om de baan tot 1600 meter te verlengen. Maar de toestemming om die paar honderd meter extra daadwerkelijk te gebruiken is er nog niet.”

Snel overgaan tot de aanleg van een 1600-meter landingsbaan, of nog even wachten tot 2100 meter aan de orde is. Dat is een van de vraagstukken waarmee de directeur zich bezighoudt. “Ik denk dat we over twee of drie jaar de benodigde papieren hebben om de baan te verlengen naar 2100 meter. Op dat moment komt er ook een professionele verkeersleiding.”

En is Lelystad dan klaar voor het grotere werk? Kunnen de low cost maatschappijen vanaf dat moment komen? Oude Weernink houdt een slag om de arm. “Ik zit nog in de fase van het marktonderzoek. Het is moeilijk om een traject uit te stippelen voor de groei van de luchthaven. Maar ik ben ervan overtuigd dat Lelystad een prima vliegveld is om de Randstad te ontlasten. Het is zeker niet onwaarschijnlijk dat over een paar jaar de wat kleinere commerciële luchtvaart van Schiphol de overstap maakt naar Lelystad. Ik zie trouwens eerlijk gezegd liever de traditionele luchtvaartmaatschappijen komen dan de Ryanair’s. Je ziet hoe dat op Groningen is afgelopen. Als het even tegenzit verdwijnen ze weer. Ik geef de voorkeur aan wat meer zekerheid.”

Flexibele regelgeving
Maar niet iedereen in Lelystad zit op de groei van het luchtverkeer te wachten. Want ondanks de ogenschijnlijke perfecte locatie zijn er ook in de polder milieuorganisaties actief. Lelystad heeft vooral te maken met de Milieufederatie. Oude Weernink zegt iedereen serieus te nemen, maar hij omschrijft de opstelling van de federatie als ‘folklore’. “Ik kan het op zich prima met die mensen vinden. Maar het is me niet duidelijk wat ze precies willen. Soms zijn ze een belangenorganisatie, soms een actiegroep. Ik vind dat allemaal niet zo realistisch. Bovendien, wij vragen ook niemand om ruimere geluidsregels. Wat we wél willen is een flexibel gebruik van die regels. In de huidige situatie maakt het weinig uit of hier over een boerderij of over een uienveld gevlogen wordt. Als de vliegtuigen minder over bewoond gebied uitvliegen of naderen, mogen we niet extra vliegen over een uienveld. En dat moet veranderen.

Flexibele regelgeving en een langere baan. Dat zijn voor Lelystad de basisbehoeften om uit te groeien tot een zakenvliegveld. Uiteraard komen er ook ander zaken bij kijken. Een grotere terminal bijvoorbeeld. De huidige is niet berekend op het vertrek of de aankomst van een Fokker 70 of 100. Maar ik ben optimistisch over het verloop van dat soort zaken. Als het meezit kan ik over een paar jaar roepen ‘kom maar luchtvaartmaatschappijen’. En ik denk dat ze komen.

” Oude Weernink’s ideeën over de toekomst van Lelystad houden niet op bij 2007 of 2008. De directeur zegt in gedachten soms al in 2015 te verkeren. Of het vliegveld dan nog steeds Lelystad Airport heet? “Ja, daar heb ik natuurlijk ook wel eens over nagedacht. Internationaal gezien heeft die naam niet al te veel uitstraling. Polder Airport, is dat wat?”

Hij denkt even na en zegt lachend: “Of Rembrandt Airport, dan weet ook iedereen wel dat het in Nederland ligt.”

Gegevens Lelystad Airport:
Aantal werknemers: circa 300, waarvan 20 in dienst van de luchthaven
Aantal vliegbewegingen (2003): 123.000
Baanlengte: 1250 meter


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Olav uit NULL

Hm Hm

Wanneer je dat vandaag weer leest: Lelystad, Bypasses...

Snelle veranderingen, die allemaal gevolgen hebben voor dat ene, kwetsbare, collectieve luchtruim:
Vragen die niet om een goed instrument dat, binnen het grote wettelijke kader de dagelijkse overlast zodanig beheert dat we de vrijheid behouden op een alleen maar incidenteel en niet struktureel opgeofferde leefwereld.

We hebben behoefte aan een luchtruimschap, waarvoor uitzoeken en regelen van dit soort vragen dagelijks werk is en niet een gesubsieerde hobby,
waarbinnen luchtverkeersleiders het als een eer zien een luchtvaart te realiseren die de gemeenschap dient, niet misbruikt.
Bij zo'n baas zou ik willen werken...