Live vliegtuigbewegingen op het Internet (Plus een onthullende vergelijking met Schiphol…)
Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft een product ontwikkeld waarmee iedereen via Internet vliegtuigbewegingen rond luchthavens kan volgen. Het product is ontwikkeld in opdracht van en in nauwe samenwerking met de Deutsche Flugsicherung GmbH (DFS), verantwoordelijk voor de luchtverkeersleiding in Duitsland.
Op vrijdag 15 juli is het product, na een ontwikkelingstraject van een jaar, operationeel gemaakt voor de luchthaven Frankfurt. DFS heeft het voornemen de toepassing, genaamd STANLY_Track, eveneens beschikbaar te maken voor de luchthavens van München, Hamburg, Köln-Bonn en Düsseldorf. Doel van het systeem is neutrale informatie aan te bieden aan betrokkenen over waar en hoe gevlogen wordt. Naar verwachting levert het daarmee een bijdrage aan een zakelijke dialoog tussen luchtverkeersleiding, luchthaven en omwonenden die geluidshinder ondervinden. Deze internettoepassing biedt de mogelijkheid tot weergave van:
- Live vliegtuigposities, waarbij de gebruiker “live” vliegtuigbewegingen kan volgen. Uit veiligheidsoverwegingen worden de vliegtuigen getoond met een zekere vertraging (bijv. een half uur) ten opzichte van de werkelijke tijd.
- Historische vluchten, waarbij gearchiveerde vluchten als vliegbanen worden getoond. Dit biedt de mogelijkheid om achteraf het verkeersbeeld rond een luchthaven voor een geselecteerde tijdsperiode te bekijken.
In beide weergaven heeft de gebruiker de mogelijkheid om de identificatie van een vlucht op te vragen. Bijvoorbeeld als men het vermoeden heeft dat er sprake is van een afwijking van het normale vluchtpatroon (het vliegtuig komt te laag overvliegen of komt normaal niet overvliegen). Men kan dan in contact treden met een klachtenbureau en het klachtenbureau kan vervolgens aan de hand van de identificatie onderzoeken of de klacht gegrond is. Om een indruk te geven hoe de internettoepassing zich naar de gebruiker toont: zie http://www.dfs.xn—de (“flugverlufe im internet”)-7sc
Toevoeging door redactie vlieghinder:
Een halve dag landingen levert het volgende plaatje op:
Wat blijkt?
Men vliegt aan op 6000-8000 voet, draait in tussen 3000 en 6000 voet, en de rechte eindnadering over de laatste pakweg 11 km wordt pas vanaf ca 3000 voet ingezet.
Dat is wel even anders dan bij Schiphol: Hier worden alle naderingscapriolen heel laagvliegend op 2000 voet uitgevoerd. In Frankfurt dus tussen (meer dan) 8000 en 3000 voet.
How can???
Wie zelf wil kijken: Klik ==> hier
Voorbeelden van andere publieksinformatiesystemen vindt u op:
Geplaatst door OB uit Castricum
De concurrent lijkt het dus heel wat beter te kunnen dan Schiphol. Leuk om te zien maar beter om te horen!
Olav