Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Lesje oprekken van afspraken

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1235 
|
 dichtbij.nl 
Lesje oprekken van afspraken

Carst Abma

BUITENVELDERT -  Schiphol wil sterk groeien, dus is er behoefte aan meer capaciteit. Dat betekent meer vluchten van en naar de luchthaven, ook op de Buitenveldertbaan. Veel bewoners zien de bui al hangen. Volgens BLRS, de verbindende organisatie van burgergroepen rondom Schiphol, gebeurt er veel om de economie gaande te houden. Zo presenteerde staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Atsma (CDA) deze week de nieuwe luchtstroomvisie, zodat Schiphol kan groeien, tot bijna zeventien procent meer in 2020. Ook al zijn de omwonenden dan de dupe.
Dhr. Van Os woont onder de Buitenveldertbaan. ‘Het is verschrikkelijk. Soms verstoort het je nachtrust, maar meestal - en ik heb kantoor aan huis - kan je overdag niet communiceren of elkaar verstaan als zo’n ding over komt. Nu woon ik hier tien jaar, toen lag de baan er natuurlijk al, maar er is me gezegd dat de Buitenveldertbaan niet de preferente baan is, en dat met de komst van de Polderbaan het een stuk minder zou worden. Maar niks van dat alles: er wordt niet naar ons geluisterd.’

‘We zijn geen vliegtuighaters, laat dat duidelijk zijn’, zegt Jan Griese, voorzitter van de Schiphol Werkgroep Amstelveen/Buitenveldert (SWAB). ‘Maar het is duidelijk dat ze zich niet aan de afspraken houden die we in 2010 hebben gemaakt.’

Zeven procent minder gebruik van de Buitenveldertbaan in 2020 werd dertig procent meer, en dat al in 2011. Met deze kreet op de flyer probeerde SWAB mensen te interesseren voor de actieavond woensdag 5 september in het CSB te Buitenveldert.

Schiphol reageert als volgt op deze aantijging. ‘Dat komt door uitzonderlijke weersomstandigheden en baanonderhoud. Bij sterke wind uit (zuid)westelijke richting, is het gebruik van de polderbaan voor landingen niet mogelijk. Dan wordt vaak gekozen voor de Buitenveldertbaan.’ Volgens de statistieken van het baangebruik is het inderdaad zo dat in de laatste twee kwartalen van 2011, en het eerste van 2012 de gebruikcijfers dertig procent of meer verhoogden. De twee laatste kwartalen van 2012 zijn weer vergelijkbaar met 2010.

Schiphol moet creatief zijn om zowel te groeien als zich aan de gemaakte afspraken te houden. Volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is de nieuwe luchtstroomvisie goed nieuws voor Buitenveldert. ‘We kunnen nu nog niets zeggen concrete veranderingen, maar we zijn nu wel een stuk flexibeler over de aanvliegroute.’

Toch zou een flexibelere aanvliegroute voor geluidshinder concreet betekenen dat piekwaarden afnemen maar het gemiddelde geluidshinder toeneemt. Dus niet meer via één vaste route, maar gespreid rondom Schiphol. Daarnaast mag vliegveld Lelystad groeien waardoor het luchtruim ten oosten van Schiphol- dus boven Amstelveen en Amsterdam Zuid- minder logisch wordt als aanvliegroute. Vooral door logistieke problemen tussen bijvoorbeeld in Lelystad stijgende en op Schiphol landende vliegtuigen.

Maar of deze verandering de bewoners uit Buitenvelder zal helpen? Misschien moet bewoner Van Os zijn hoop meer stellen op de weergoden; een koude winter, met een licht briesje uit het oosten.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

Hopen op een licht briesje uit het oosten? Dan krijg je startend verkeer over Buitenveldert.