Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lelystad redt Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 503 
|
 depers.nl 
Lelystad redt Schiphol

Vier miljoen vakantiegangers gaan de werklozen in de Flevopolder aan een baan helpen. Hiermee lijkt de jarenlange discussie over uitbreiding van Schiphol beslecht.

‘Hebt u een momentje, ik kijk even naar het NOS-Journaal, dat vindt u wel goed, toch?’, verontschuldigt directeur van Lelystad Airport zich. Lex Oude Weernink zet het geluid van de televisie wat harder. Geen seconde wil hij missen van het item met minister Eurlings die van vliegveld Lelystad een dependance van de luchthaven Schiphol wil maken.

‘Het is zeker dat Schiphol vroeg of laat aan de grenzen van de groei komt. Je kunt er niet omheen om aan een tweede luchthaven voor Nederland te denken’, stelt Eurlings. Het klinkt directeur Oude Weernink als muziek in de oren. Een uitbreiding van de huidige landingsbaan van 1.250 meter naar 2.100 meter moet ervoor zorgen dat grotere passagiers vliegtuigenals de Boeing 737 en Airbus A320 ook in Lelystad kunnen landen. Vooral prijsvechters, chartermaatschappijenen zakenreizen binnen Europa gaan naar Flevoland.

Ook de wethouder EconomischeZaken van de gemeente Lelystad isverguld met het nieuws en vooral metde substantiële groei aan werkgelegenheid die dit de regio biedt. In het maximale groeiscenario krijgt Lelystad vier miljoen passagiers per jaar.‘Dan kun je zelfs doorgroeien naar zesduizend arbeidsplaatsen’, rekent wethouder Jaap Lodders voor. ‘Dat is enorm belangrijk voor een gemeente als Lelystad, waar de werkeloosheid hoger is dan gemiddeld.’

Vraag is wat dat betekent voor de ontwikkeling van de economie in de regio. ‘Daar durf ik geen uitspraken over te doen’, zegt Lodders. ‘Maar het is evident dat er enorme groei plaats gaat vinden. Alleen al doordat er plannen zijn, neemt de belangstelling van bedrijven om zich te vestigen toe.’ Volgens de wethouder is er ‘intensief contact’geweest met de Luchtverkeersleiding Nederland om ervoor te zorgen dat er geen vliegroutes over de stad komen. Het verplaatsen van de low cost carriers naar de regionale luchthaven wordt door een studie van het Ruimtelijk Planbureau genoemd als ‘een interessante uitbreidingsoptie’ voor de nationale luchthaven.

Schiphol kan zich hierdoor richten op de versterkingvan de internationale concurrentiepositie.Of de champagne al is ontkurkt in huize-Oude Weernink? ‘Het is er nog niet van gekomen. Ik had mensen op bezoek die ik heb rondgevlogen boven het vliegveld om te laten zien hoeveel ruimte er hier nog is. Maar ik ga zeker een feestje bouwen


Reacties op dit bericht