Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lelystad laat cijfers spreken

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 700 
|
 De Stentor 
Lelystad laat cijfers spreken

HARDERWIJK - Onder het motto ‘cijfers spreken het meest’ kregen de kleine honderd aanwezigen gisteravond op de eerste informatiebijeenkomst over de uitbreiding van Lelystad Airport een bombardementje van cijfermateriaal over zich heen.
 

De landingsbaan wordt verlengd van 1250 naar 2100 meter. Lelystad gaat voor 2,5 miljoen passagiers per jaar, die 2500 arbeidsplaatsen met zich meebrengen. De uitbreiding behelst 20 vluchten met smalrompvliegtuigen van de types Boeing 737 en Airbus 320 per dag, via 2 aankomstroutes en 4 vertrekroutes. Dat gaat om 14.000 vliegbewegingen per jaar, die zich tussen 6 en 23 uur afspelen met een uitloop naar 24 uur.

Uiteraard kwam de hamvraag ook aan de orde. Hoeveel (over)last ondervindt deze regio van de uitbreiding, met name Hierden waarlangs een van de uitvliegroutes is geprojecteerd.

De vraag kan maar gedeeltelijk met cijfers worden beantwoord. Bij Hierden zitten de vliegtuigen op 6000 tot 7000 voet. Dat komt neer op ongeveer 2 kilometer. Dat beantwoordt echter nog niet de vraag hoeveel last de bewoners daarvan zullen hebben, want geluidsbelasting en geluidsbeleving zijn twee aparte grootheden. Dat benadrukte Benno Baksteen, die veertig jaar verkeersvlieger is geweest en nu voorzitter is van het Platform Nederlandse Luchtvaart. Baksteen: “Als je goed met je buurman kan opschieten hindert het je niet als je hem piano hoort spelen. Maar als je een eikel van een buurman hebt die ook nog eens piano speelt, is het een ander verhaal”.

Met andere woorden: ook al valt de geluidsbelasting uitgedrukt in decibel mee, dan nog kunnen vliegtuigen overlast veroorzaken.

Baksteen had nog een ander interessant cijfer in petto voor de aanwezigen. Vliegroutes zijn geen dunne lijntjes. Ze hebben in de breedte een marge van 8 km. Als dat cijfer wordt losgelaten op de afstand tussen Harderwijk en Nunspeet betekent het dat niet alleen Hierden, waar vanavond de tweede informatiebijeenkomst wordt gehouden, en Hulshorst te maken krijgen met Boeings en Airbussen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

"Als je goed met je buurman kan opschieten hindert het je niet als je hem piano hoort spelen. Maar als je een eikel van een buurman hebt die ook nog eens piano speelt, is het een ander verhaal".

En als die buurman 400.000 vliegtuigen over je heen laat denderen per jaar betitel je hem niet meer als 'eikel'.

Wij weten wel beter hoe dat zit met die geluidsoverlast ter plekke, ook daar zal de overlast veel en veel meer blijken te zijn dan ooit werd aangenomen. Schimmig.

Geplaatst door JP uit Almere

Dat het gezwel Schiphol zich gaat uitbreiden in de polder is bijna een feit. Dat er niet of weinig over bewoond gebied gevlogen kunnen we wel vergeten. De LVNL is nu al niet in staat om de dicht bevolkte woonwijken van Lelystad en Almere te ontwijken. Nee ze vliegen er juist overheen! Dit zal bij het aanvliegen van Lelystad ook gaan gebeuren. Geloof al die mooie praatjes niet, we weten ondertussen beter. Vermindering van het aantal vluchten dat is wat helpt. En de banen in de recreatie komen vanzelf. De rustige Veluwe kan met de huidige plannen veel van zijn aantrekkingkracht verliezen. Bestuurders denk toch eens na wat belangrijker is.

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Nou Benno, hoe goed je ook kunt opschieten met je buurman, als ie het in zijn hoofd haalt om 24 uur per dag piano te spelen dan is het snel gebeurd met de buurman. Er is maar 1 buurman in BV Nederland die dan wettelijk beschermd wordt.
Ik hoop dat ze daar verstandig zijn, maar ik vrees het ergste. De smakelijke hapjes staan al klaar voor de bestuurders.