Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lelystad krijgt grootste vliegveld na Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 755 
|
 rtlnieuws.nl 
Lelystad krijgt grootste vliegveld na Schiphol

De kogel is door de kerk: vliegveld Lelystad wordt de tweede luchthaven van het land. Dat heeft staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu besloten, zeggen bronnen tegen RTL Nieuws.

Het besluit betekent dat Lelystad Airport nu behoorlijk gaat uitbreiden. Het kabinet zal naar verwachting morgen met het besluit instemmen.

Jarenlang is er gesproken over de uitbreiding van Schiphol. In 2018 komt de luchthaven in de buurt van het plafond van 510.000 vluchten. Lelystad moet een groot deel van het vliegverkeer dat dan niet meer kan landen op Schiphol gaan opvangen.

Op termijn zullen dat, volgens de verwachtingen, 45.000 vluchten zijn. Daarmee zou de luchthaven op termijn groter worden dan die van Eindhoven, waar 43.000 vluchten per jaar worden verwacht. Door de lengte van de landingsbanen wordt er vanaf Lelystad gevlogen van en naar landen in Europa en het Middellandse Zeegebied.

Niet iedereen is blij met de plannen. Omwonenden en luchtvaartmaatschappijen als Arke en Corendon zijn tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. Al jaren zitten ze onder voorzitterschap van oud-politicus Hans Alders in een overleggroep met vertegenwoordigers uit de luchtvaartsector en Schiphol.

Vanaf 2018 naar Lelystad
Tegenstanders van de uitbreiding geloven niet dat Schiphol zo snel zal groeien. Daarom heeft staatssecretaris Mansveld de groeiverwachting van de luchthaven opnieuw laten uitrekenen door Alders. Op basis van de uitkomsten van dat extra onderzoek heeft ze besloten dat ze groen licht geeft voor de uitbreiding van Lelystad Airport.

De bedoeling is dat het vliegveld in 2018 met de vluchten gaat beginnen. Nu er een besluit is genomen, kunnen de landingsbanen worden verlengd, kan de nieuwe terminal worden gebouwd en kan nieuwe apparatuur worden besteld.

RTL Nieuws


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Of men daar nu zo gelukkig mee moet zijn?
Ik trek het sterk in twijfel.
Men krijgt er, behalve de beloofde werk-eenheden, (moet je maar afwachten) ook een enorme stortvloed aan herrie bij. En als dat nog niet genoeg is, vervuiling, enorme zwarte klere troep uit de vliegtuigmotoren! Oh ja, ook nog een dosis onveiligheid. Gratis. Van mevr. Mansveld en haar marionetten.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

ORS WORDT MOLOCH?

Met dit voornemen zal de Twin Airport Schiphol, in handen van de Schiphol Group, een feit worden.
In het laatste overleg luchtvaart kenmerkte de CDA woordvoerder dit nieuwe vliegveld als de zesde (belangrijke) baan van Schiphol. Het wordt dus een geheel!

In de dicussie die binnenkort rond de oprichting van de ORS (omgevingraad & omgevingshuis Alders) zal losbranden dient nu dus mee te worden gewogen dat het intussen om een enorm gebied binnen Nderland gaat. Met alle gevolgen voor de ruimtelijke ordening, veiligheid en onze woon- en leefomgeving.

Ook al hierom zou het het PVRC bestuur sieren wanneer in een bijzondere ALV van de Vereniging door aanwezige leden op democratische wijze over de voorwaarden tot eventuele toetreding wordt gestemd?


Geplaatst door Jaap uit Bussum

Ik heb begrepen dat de ORS alleen over de omgeving van Schiphol gaat; dus niet over het gebied rond Lelystad. Maar ik ben er nog ziet zo zeker van dat Lelystad nu of in de toekomst geen invloed op het vliegverkeer van en naar Schiphol zal hebben. De voetafdruk van Schiphol wordt alsmaar groter; dat is een ding dat zeker is.