Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Lelystad heeft ruimte voor Schiphol II

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 1203 
|
 Trouw 
Lelystad heeft ruimte voor Schiphol II

door Vincent Dekker

De luchthaven bij Lelystad kan zonder grote problemen net zo groot worden als Schiphol tien jaar geleden was. Met één startbaan kunnen er 15 miljoen passagiers terecht; een tweede baan zou ook nog 800000 ton vracht mogelijk maken.

Dat blijkt uit een studie van het Ruimtelijk Planbureau (RPB), een onafhankelijke onderzoeksinstelling van de overheid vergelijkbaar met het Centraal Planbureau. De studie sluit aan bij een pleidooi van een adviesraad van Verkeer en Waterstaat om meer vliegverkeer via Lelystad te leiden.

Het RPB heeft de mogelijkheden onderzocht van de regionale luchthavens in Nederland en komt tot de conclusie dat op veel plaatsen zonder al te grote investeringen in principe nog groei mogelijk is. Zo hebben de vliegveld bij Eindhoven en Rotterdam nog voldoende capaciteit voor extra passagiers. Maar de ’milieuruimte’ is daar al volgevlogen.

Dat probleem speelt bij Lelystad met zijn lege polders niet. Een luchthaven met twee banen iets ten oosten van de huidige baan, maakt minstens 15 miljoen passagiers en 800000 ton vracht mogelijk. Dat is ongeveer evenveel als Schiphol in 1995 verwerkte. Een nog te bouwen wijk van Almere zou dan echter teveel hinder ondervinden. Vooral zware vrachtvliegtuigen, die
langzamer hoogte winnen, zijn daarvan de oorzaak. Vracht levert echter wel relatief veel werkgelegenheid op.

Onderzoeker H. Gordijn van het RPB benadrukt dat het bureau slechts laat zien wat mogelijk is. „De politiek, en in dit geval dus onder meer de provincie Flevoland, moet zeggen of men die woonwijk precies op die plek wil hebben, en dus de vrachtvariant afwijst.”

Uit: Trouw, 15 september 2005


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Rob uit NULL

Hmm die 15 mio passagiers die komen er dus al... Dag flevoland...hallo herrie, stank etc...
Mooi he die kennis economie!

Geplaatst door Vos uit Uitgeest

Zie eerdere reactie op 'Zalm wil Schiphol
naar de effectenbeurs brengen'.
Wat ik niet kan begrijpen is dat er zoveel
ziekelijke energie in een doodlopend spoor
wordt gestoken.
Dit is echt een doodlopend spoor, om zelfs
de enige echte (nota bene door de mens zelf
gemaakt) 'groene' polder weer te verzieken
door er (meer) (vracht)vliegtuigen
overheen te jagen!
De flora en fauna doet er voor deze lieden
al helemaal niet toe.........!
Deze lieden moeten echt worden gestopt!
Werkgelegenheid is belangrijk, dat kan ik
ook niet ontkennen. Er zijn legio andere
manieren om werk voor de bevolking te vinden
cq. te ontwikkelen. Dit is geen goede manier
om een enorm zwaar belastende bedrijfstak
over een heel land(je) te verspreiden als
zijnde een heilige vorm van werkgelegenheid.
Er zal geen 'lekker rustig thuis zitten'
zijn.........nee, na een dag hard werken
wordt je getracteerd op een enorme herrie
die dan als dank voor al je werk over je dak
wordt uitgestort. Dat is de werkelijkheid!

Geplaatst door Ria van der Wagt uit Lelystad

Lelystad wil graag de kust ontwikkelen! Dit is niet te rijmen met de hoeveelheid vliegverkeer zoals vermeld in dit artikel. Deze meneer woont zeker ook niet in Lelystad! Wij hebbeb nu reeds veel overlast van het Schiphol-verkeer en zitten niet te wachten op nog meer!