Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

’Lelystad als filiaal van Schiphol is oude koek’

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 492 
|
 Telegraaf 
’Lelystad als filiaal van Schiphol is oude koek’

Luchtvaartsector weinig enthousiast na pleidooi Eurlings

DEN HAAG/SCHIPHOL, donderdag

    Voor de luchtvaartsector is het pleidooi van minister Camiel Eurlings (Verkeer) om op den duur vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad te verhuizen oude koek. Eurlings denkt dat in de toekomst in Lelystad de groei van het vliegverkeer opgevangen kan worden.

      De bewindsman verwacht dat Schiphol vanaf 2015 uit zijn jasje groeit. „Alleen met Schiphol kom je niet toe”, zei de minister, die Schiphol wel als de centrale luchthaven blijft zien. Maar Eurlings wil Schiphol niet tegen elke prijs de grootste laten zijn. Zo mag er, als het aan de CDA-minister ligt, niet dicht bij Schiphol gebouwd worden.

    Eurlings reageerde hiermee op een rapport van het Ruimtelijk Planbureau dat ook het verplaatsen van een deel van de vluchten naar Lelystad ziet zitten.

    Directeur Lex Oude Weernink van Lelystad Airport hoort dat verhaal al jaren. „Het bevestigt wat we allang weten en willen. Om die reden is al enige tijd geleden ook een vergunning voor het verlengen van de start- en landingsbaan aangevraagd. En er wordt onderzocht wat het effect daarvan is voor het milieu”, liet hij gisteren in reactie weten.

          De directie van Schiphol hoort het verhaal over Lelystad als ’overloop’ van de luchthaven ook al van verschillende opeenvolgende ministers van Verkeer. „Het wachten is al even lang op de benodigde besluiten en uitvoering. Wij zijn in elk geval klaar om de ontwikkeling van Lelystad in gang te zetten”, aldus de woordvoerster van de luchthavendirectie.

      Lelystad als filiaal van Schiphol voor vakantievluchten stuit trouwens op steeds grotere bezwaren van vliegmaatschappijen. De Martinair-directie maakte deze week bij de jaarcijfers nog bekend dat nu al 40 procent van de vliegtuigen naar vakantiebestemmingen is gevuld met overstappers, passagiers uit Oost-Europa en de Scandinavische landen. Voor hen is het ook allemaal nog net zo vaag als voorheen. „We willen voor het gebruik van een luchthaven in elk geval zelf de commerciële afwegingen kunnen maken”, aldus de directiewoordvoerster van die maatschappij.

Toezegging

          Voor de KLM betekenen de uitspraken van de minister wederom nog geen concrete toezeggingen. De geschiedenis blijft zich herhalen. Het kabinet komt eerst ook nog met een eigen toekomstverkenning, dus bij de maatschappij geldt: eerst zien dan geloven.

      De uitspraak van de nieuwe minister van Verkeer dat Schiphol in 2015 tegen de grenzen van de groei aanloopt, is, volgens luchtvaartexperts, voorbarig en niet op feiten gestoeld. Zo wordt voorbijgegaan aan het effect van diverse ontwikkelingen in de luchtvaart, met meer non-stopvluchten.


Reacties op dit bericht