Lelystad Airport kan ‘toeristische luchthaven’ worden
DEN HAAG - De luchthaven in Lelystad kan een toeristische luchthaven worden, waar tot 2020 in totaal tussen de 35.000 en 45.000 vliegtuigen kunnen starten of landen.
Dat valt op te maken uit het advies dat voormalig VROM-minister Hans Alders opstelde over de toekomst van de luchthaven in Flevoland. Alders sprak met Flevolandse partijen, het Rijk en Schiphol.
Het advies werd vrijdag gepresenteerd op de luchthaven. De vluchten van Lelystad moeten Schiphol ruimte geven. Alders adviseert een uitbreiding in twee stappen: Vanaf 2015 gaat het om 25.000 vliegbewegingen, daarna nog eens 20.000 extra.
Landbouw
Vooral voor de tweede stap moet nog wel worden bekeken hoe hinder kan worden voorkomen, wat de effecten zijn op duurzame landbouw en hoe verstoring van de natuur kan worden voorkomen.
Nu gaan er nog geen lijnvluchten van Lelystad Airport, maar wordt de luchthaven voornamelijk gebruikt voor lesvluchten, rondvluchten, vliegtuighuur en speciale zakencharters.
De toename van het aantal vluchten vanaf Lelystad is nodig omdat Schiphol aan zijn grenzen zit. Tot 2020 moet daarom elders in Nederland ruimte worden gevonden voor 70.000 vliegbewegingen. Daarvan zijn er al 25.000 voorzien in Eindhoven.
In 2009 heeft Lelystad Airport een nieuwe aanwijzing gekregen van de toenmalige ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM. De Raad van State heeft in december 2011 dit aanwijzingsbesluit vernietigd. Lelystad Airport opereert nu onder de laatst gegeven aanwijzing uit 2001.
Afhankelijk van het advies van de zogeheten Alders Tafel Lelystad kan Lelystad Airport worden ontwikkeld. In de Alders Tafel zijn naast de luchthavens Schiphol en Lelystad ook de omliggende gemeentes, de provincies Flevoland en Gelderland, omwonenden, natuurorganisaties en het bedrijfsleven vertegenwoordigd.