Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lawaai Schiphol hoort gewoon erbij

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1007 
|
 Telegraaf 
Lawaai Schiphol hoort gewoon erbij

   

Bron: Telegraaf

                                                                                                   De Telegraaf      24 september 2003        

         

Staatssecretaris     ergert zich aan geklaag        

´Lawaai Schiphol     hoort gewoon erbij´        

door     Joost Ruempol        

DEN HAAG,     woensdag

       Staatssecretaris     Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) heeft de buik vol van de     geluidsdiscussie over het vliegverkeer van en naar Schiphol. Zij vreest     dat de belangrijke economische rol van Schiphol uit het oog wordt     verloren.
            De VVD-bewindsvrouw benadrukt     dat het irritante geluid van dalende en opstijgende vliegtuigen een     voldongen feit is. „Ik heb begrip voor de situatie van omwonenden”,     aldus Schultz van Haegen.
           „Verleggen van routes klinkt     makkelijk, maar dan komt de geluidsoverlast bij anderen terecht. Door de     Polderbaan hebben minder mensen last dan voorheen”, zegt de liberale in     een gesprek met deze krant. De aanvliegroutes gaan nu minder over het     drukbevolkte Amsterdam, maar meer over dunbevolkte gebieden zoals     Castricum. Er wordt al zo min mogelijk over bevolkt gebied gevlogen.
           Volgens de liberale     bewindsvrouw is de Polderbaan, die vorig jaar geopend werd, geen     mislukking. „Mensen die geen last meer hebben, hoor je niet”, beweert     Schultz van Haegen.
           
    Schiphol
            Met de nieuwe luchtvaartwet     dacht het ministerie van Verkeer en Waterstaat dat alles veel duidelijker     zou worden voor omwonenden. Er is een milieu- en een geluidsgrens     vastgesteld binnen het gebied rondom Schiphol. „Simpeler kon het bijna     niet”, zegt Schultz van Haegen. Maar zij onderkent dat het vertrouwen     bij de burger weg is, dit mede door een rekenfout waardoor het aantal     starts en landingen van de nieuwe Polderbaan en de Zwanenburgbaan niet     klopte.
           „We hadden verwacht dat na de     invoering van de wet het aantal klachten zou toenemen over gebieden waar     eerst geen vliegverkeer was. Ik kan me vinden in de reacties van burgers     die opeens een vliegtuig boven hun hoofd zien. Maar we houden ons aan de     afspraken met de Tweede Kamer en omwonenden.”
           Maar volgens Schultz van Haegen     lijkt het net alsof het gedoe rondom de geluidsoverlast alleen iets is van     Schiphol. „Het is niet puur alleen beperkt tot Schiphol en omgeving.     Alle grote luchthavens hebben te maken met overlastproblemen”.

 „Juist wij lopen met Schiphol ver vooruit     met de discussie over geluid ten opzichte van andere grote luchthavens”,     aldus de staatssecretaris. De bedoeling is dat in de toekomst Schiphol     gelijkwaardig is aan andere grote vliegvelden. „We moeten niet te veel     afwijken van andere luchthavens. De normen van Schiphol moeten     vergelijkbaar zijn met die van andere grote vliegvelden.”
            Om als overheid Schiphol     aantrekkelijk te houden voor passagiers, bedrijven en ondernemers moet     vooral de bereikbaarheid van de luchthaven goed zijn. Binnenkort wordt de     A5 van Haarlem naar Hoofddorp geopend. Later moeten de spitsstroken op de     A4 en het opgeknapte knooppunt Badhoevedorp de toegang tot Schiphol     verbeteren.
           Ook moet Schiphol wat tarieven     betreft niet te veel afwijken van andere concurrenten.
           Want, zo stelt de bewindsvrouw:     de toekomst van de luchthaven als mainport heeft grote consequenties voor     de meer dan 50.000 man personeel.
           Schultz van Haegen is niet bang     dat door de naderende alliantie tussen de KLM en Air France onze nationale     luchthaven een dependance wordt van Parijs met alle gevolgen voor de     werkgelegenheid in de regio. Volgens haar mikken beide luchthavens op     andere delen van de passagiersmarkt.

 


   

Download het gehele artikel 'Lawaai Schiphol hoort gewoon erbij'

Reacties op dit bericht