Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Lawaai Awacs nog erger’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 916 
|
 BN De Stem 
‘Lawaai Awacs nog erger’

ONDERBANKEN - Het Limburgse Onderbanken is ‘enorm geschrokken’ van de eerste resultaten van permanente geluidsmetingen naar de herrie van Awacs-vliegtuigen in die gemeente.

Wethouder Leon Stevelmans zei gisteren dat de geluidsoverlast ‘veel erger is dan verwacht’.

Meer dan 10 procent van de gemeten vluchten van Awacs-vliegtuigen zou uitkomen boven de 100 decibel. De plaatsen Onderbanken en Brunssum liggen onder de aanvliegroute naar de NAVO-basis Geilenkirchen. Gisteren werden de eerste resultaten bekendgemaakt van de geluidsmetingen die sinds december 2007 continu gehouden worden op dertien punten in Onderbanken en Brunssum. Het onderzoek vindt plaats in opdracht van het ministerie van VROM.

Door het meetsysteem staat nu zwart op wit hoeveel overlast de inwoners van Onderbanken en Brunssum hebben van de overvliegende Awacs-vliegtuigen. Volgens wethouder Stevelmans is een geluidspiek van 100 decibel eerder regel dan uitzondering. Het rapport stelt dat op 10 juli een Boeing 747 op ruim 1,4 kilometer is overgevlogen met ‘slechts’ 77,1 decibel. De metingen worden uitgevoerd door het bedrijf Geluidsnet uit Leiden.

Volgens woordvoerder Wout Tankink van Geluidsnet is het volume van de Awacs-vliegtuigen bijna altijd harder dan het lawaai dat Schiphol produceert. Maar, zo benadrukt Tankink, Schiphol mag je niet vergelijken met Onderbanken omdat de vliegfrequentie op Schiphol vele malen hoger is. “Zeker, een Awacstoestel maakt onprettig veel herrie. Zo’n piek als 110,5 decibel kun je vergelijken met de pitsstraat op een racecircuit.”

De geluidsmetingen worden drie jaar lang verzameld door de GGD Zuid-Limburg die onderzoekt of er verband is tussen geluidsoverlast en gezondheidsklachten. Uit eerder onderzoek blijkt dat stress- en hartklachten of hoge bloeddruk kunnen ontstaan vanaf 70 decibel.

Volgens Stevelmans heeft het rijk de geluidsoverlast altijd gebagatelliseerd. “Hier kan het rijk niet meer omheen. Eerdere metingen door burgers lieten ook zien dat vliegtuigen boven de 100 decibel zaten, maar dat heeft Den Haag altijd weggewimpeld. Onderbanken wil de zaak aan de orde stellen tijdens een overleg met het ministerie.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

"De geluidsmetingen worden drie jaar lang verzameld door de GGD Zuid-Limburg die onderzoekt of er verband is tussen geluidsoverlast en gezondheidsklachten."

Hoe is het toch mogelijk dat er drie jaar nodig is om uit te vogelen hoe schadelijk takkeherrie is voor een mens?
Hoe kan het zijn dat bestuurders een bos laten kappen om deze brulbakken te faciliteren zonder aanntoonbare noodzaak (ook hier gaf de rechter de protesterenden gelijk maar ja, na de kap van een hectare bos)?


Geplaatst door Els uit Castricum

Ik denk, dat de GGD lekker heel wat centjes in de wacht heeft gesleept met dit onderzoek van 3 jaar.
Laten de bestuurders, die zo'n onderzoek laten uitvoeren maar een weekje in Castricum komen logeren en dan vooral op de plek tussen Limmen en Castricum. De hele nacht gestoord worden en om 5 uur maar weer voor de zoveelste keer wanhopig en kwaad aan de thee zitten, kan echt niet gezond zijn. En als je kleinzoon al fietsend vertelt dat hij er wakker van wordt en dat heel náár vindt, dan kan dat voor het welzijn van hem en al die andere kinderen, die hier onder de bulderbaan wonen, ook niet gezond zijn. Ik zou willen dat ze mij eens vroegen over gezondsheidsproblemen maar ik denk dat dát te heftig is en niet het beoogde resultaat zal geven!

Geplaatst door A. uit Aalsmeer uit Aalsmeer

Wij hebben in Aalsmeer tijdens de startpiek (3x per dag, 2 uur) iedere minuut minimaal 80 dB(A) te verduren, met uitschieters naar 100 dB(A). Daar is geen onderzoek voor nodig om te concluderen dat je hier gillend gek wordt.