Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Lauwe ontvangst budgetpier

 |
 Geplaatst door: sijmen 
 |
 Bekeken: 741 
|
 het Parool 
Lauwe ontvangst budgetpier

HERMAN STIL

AMSTERDAM - De plannen voor een apart stationsgebouw voor budgetmaatschappijen, dat Schiphol gisteren lanceerde, vindt bij de doelgroep weinig waardering. Volgens Easyjet en Ryanair moet de luchthaven zijn tarieven verlagen, als het prijsbrekers wil trekken. Basiqair is wel ge•nteresseerd.

Uit de halfjaarcijfers die Schiphol gisteren presenteerde, bleek dat het luchthavenbedrijf een aparte pier wil inrichten voor budgetmaatschappijen. Plannen voor een compleet nieuwe terminal langs de Zwanenburgbaan zijn daarvoor ‘in de ijskast gezet’.

De nieuwe pier moet pal naast de bestaande G-pier komen en niet, zoals deze krant gisteren meldde, aan de overzijde van snelweg A4. Schiphol praat momenteel met de betrokken maatschappijen om te peilen wat hun wensen zijn.

Easyjet en Ryanair, de belangrijkste budgetmaatschappijen in Europa, zitten niet te wachten op een eigen pier. Volgens de twee rivalen kan Schiphol beter iets aan zijn tarieven doen om aantrekkelijker te worden voor prijsbrekers.

Ryanair vliegt helemaal niet van Schiphol. ‘‘Dat heeft te maken met de hoge prijzen die er worden gevraagd,’’ zegt een woordvoerder van de maatschappij. Hij wil niet zeggen of speciale faciliteiten, zoals een eigen pier, de maatschappij kunnen vermurwen naar Schiphol te komen. Ryanair vliegt in Nederland vanaf Eindhoven.

Easyjet maakt wel gebruik van Schiphol. De Britse maatschappij klaagt al sinds haar komst over de tarieven. Vanwege de hoge kosten maakte de maatschappij enkele weken geleden bekend te stoppen met vluchten van Amsterdam naar Barcelona en Nice.

‘‘Het maakt budgetmaatschappijen helemaal niet uit of er een mooie terminal is,’’ zegt een woordvoerder van de European Low Fares Airline Association, de brancheorganisatie van prijsbrekers. ‘‘Als de prijs maar goed is.’‘

Maar Schiphol is niet van plan zijn tarieven te verlagen, de luchthaven verhoogde in april zelfs zijn havengelden en luchthavenbelasting.

‘‘Grote luchthavens zijn altijd te duur voor budgetmaatschappijen. Ze zijn simpelweg niet ingericht voor dit soort maatschappijen. Die willen 20, 25 minuten na de landing weer weg. Op de meeste grote vliegvelden kost het taxi‘n alleen al twintig minuten.’‘

Basiqair, de budgetdochter van Transavia, is ‘zeker ge•nteresseerd’ in een budgetpier. ‘‘Een pier waar alles is gericht op snelle afhandeling van toestellen, is zeker interessant,’’ aldus een woordvoerster van de maatschappij. Bij Transavia zijn budgetactiviteiten en vakantievluchten nauw verweven. Een toestel dat aankomt als Basiqair-vlucht, kan daarna vertrekken voor een vakantiecharter van Transavia.

Schiphol wil met de nieuwe pier, die maximaal zeven opstelplaatsen zal tellen, ook de druk verlichten op de bestaande D-pier, waar de toestellen van prijsbrekers nu afmeren tussen de vliegtuigen van lijndienstmaatschappijen.

De D-pier is de afgelopen jaren verbouwd om juist overstappende passagiers alle ruimte te bieden, een segment dat door prijsbrekers nauwelijks wordt bediend. Door de budgetvliegers te verhuizen, ontstaat meer ruimte .

Schiphol heeft, vergeleken met de grote luchthavens in Europa, het grootste aandeel prijsvliegers. In de eerste helft van het jaar reisden twee van de twintig miljoen passagiers met ŽŽn van de acht budgetmaatschappijen.

Binnenkort komen er nog twee prijsvliegers bij, Thomsonfly en EUjet.

© Het Parool, 31-08-2004


Reacties op dit bericht