Landing Polderbaan is geen aankomsttijd
SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappijen zullen vaker compensatie moeten betalen voor vertraagde vluchten. De landing op de Polderbaan wordt niet gezien als aankomsttijd, maar pas het moment dat bij de gate op Schiphol de deuren van het vliegtuig opengaan.
Dat heeft het Europees Hof van Justitie bepaald. ,,Geweldig nieuws voor passagiers’‘, laat een woordvoerster van EU-claim weten. ,,Passagiers die te maken hebben met vluchtvertraging van meer dan drie uur bij aankomst, hebben immers recht op compensatie.’‘
Voor een vlucht die die twee uur en vijftig minuten is vertraagd, maakt het dus veel uit wat nu het moment van aankomst is. Een Oostenrijkse rechter heeft aan het Europees Hof van Justitie gevraagd of ’aankomsttijd’ betekent: het tijdstip waarop de wielen van het vliegtuig de landingsbaan raken (‘touchdown’), de tijd waarop het vliegtuig de gate/parkeerplaats heeft bereikt en de remmen zijn aangetrokken (‘inblocktijd’) of het tijdstip waarop de vliegtuigdeuren geopend worden voor de passagiers.
Polderbaan
Dat maakt dus aanzienlijk uit bij een landing op de Polderbaan. Deze door piloten vaak omschreven Haarlembaan ligt dermate ver van de gates, dat het 15 tot 20 minuten duurt voor de deuren na een landing open kunnen. Behalve dat passagiers nu vaker zullen gaan claimen, bestaat ook het gevaar dat piloten van vertraagde vluchten vaker aan de luchtverkeersleiding zullen vragen om te mogen landen op een andere baan, die dichter bij de gates ligt. De Polderbaan wordt nu bij voorkeur ingezet om zo de overlast voor omwonenden te verminderen.
Opgesloten
Bij de afweging heeft het Europees Hof gekeken naar de situatie waarin de passagiers zich bevinden. Zij zitten in een afgesloten ruimte. Ook na de landing mogen zij niet bellen of internetten. Vanwege veiligheidsredenen mag dat pas wanneer het toestel echt aan de gate staat. Pas wanneer de deur opengaat, kunnen passagiers hun gewone activiteiten voortzetten, zo stelt het Hof.
Aanleiding voor de uitspraak vormde een zaak rond een vlucht van de luchtvaartmaatschappij Germanwings van Salzburg (Oostenrijk) naar Keulen/Bonn (Duitsland). Terwijl het betrokken toestel met 3.10 uur vertraging vertrok, raakten de wielen van het toestel het asfalt van de landingsbaan van de luchthaven Keulen/Bonn met 2.58 uur vertraging. Het vliegtuig bereikte zijn aankomststandplaats met 3.03 uur vertraging. De deuren openden kort nadien. Volgens een van de passagiers was de eindbestemming meer dan drie uur later dan gepland bereikt zodat hij volgens een eerder arrest van het Hof aanspraak had op een compensatie van 250 euro. Volgens Germanwings was de daadwerkelijke aankomsttijd het tijdstip waarop de wielen van het toestel het asfalt van de luchthaven Keulen/Bonn raakten, zodat het toestel slechts 2.58 uur later dan gepland was aangekomen en geen compensatie was verschuldigd. De Oostenrijkse rechter, voor wie de zaak tussen de passagier en Germanwings dient, verzocht het Hof van Justitie dus te verduidelijken welk tijdstip geldt als daadwerkelijke aankomsttijd van een vliegtuig.
Geplaatst door siempie uit Hoofddorp
Vlucht Lufthansa naar Stuttgart.
"Goedemiddag dames en heren. Hier spreekt uw gezagvoerder. U heeft allen waarschijnlijk gemerkt dat het passeren van de douane geleid heeft tot ernstige vertraging omdat er maar 2 poortjes beschikbaar waren voor alle vluchten vanaf de A en B pier. Op dit moment moeten wij even wachten op 2 passagiers waarvan de bagage wel is ingecheckt maar die zelf nog niet aan boord zijn. Wij denken dat het schappelijk is om die personen toch nog even de tijd te gunnen om de douane te passeren".
------------------
"Goedenavond dames en heren. Hier spreekt uw gezagvoerder. Beide passagiers hebben de douane mogen passeren. Zoals u inmiddels gemerkt heeft zijn wij eindelijk in beweging. De luchtverkeersleiding heeft besloten dat deze vlucht nog even moest wachten met vertrek omdat zij 2 andere vluchten voorrang verleende. Wij vertrekken vandaag vanaf de Polderbaan en als er geen verdere files zijn op de taxibaan hopen wij om over 20 minuten te mogen opstijgen".
Dit was de letterlijke tekst :D :D :D