‘Lage loktarieven Lelystad Airport prijzen ons uit de markt’
Schiphol wil luchtvaartmaatschappijen naar Lelystad lokken met hele lage tarieven. Voor de helft van de prijs die ze nu op Schiphol betalen, kunnen ze in de toekomst op Lelystad Airport terecht, zegt Schiphol tegen BNR. Maar dat zal tot gevolg hebben dat Schiphol alleen maar leger wordt en sub-optimaal functioneert, verwacht KLM-baas Camiel Eurlings.
“We gaan ze verleiden met lage tarieven”, beweert Schiphol-topman Jos Nijhuis tegenover verslaggever Jeroen Stans. “De helft eraf, dan happen ze wel, daar ben ik absoluut van overtuigd”. Met de uitbreiding van Lelystad tot de derde luchthaven van Nederland moeten toekomstige capaciteitsproblemen van Schiphol worden ondervangen. Maar KLM-topman Camiel Eurlings is minder optimistisch. “Het klinkt heel positief, maar als de capaciteit op Schiphol nog niet volledig gebruikt is, lok je met hele lage tarieven mensen naar Lelystad.”
En dat heeft volgens Eurlings twee effecten: “Lelystad gaat negentien jaar geen winst maken met lage tarieven én je trekt maatschappijen weg uit Schiphol, terwijl er nog heel veel capaciteit ongebruikt is.” Eerder meldde Eurlings nog dat KLM-dochter Transavia wat hem betreft als eerste naar Lelystad zou verkassen. Maar alleen al het feit dat andere maatschappijen een stuk terughoudender zijn, maakt de manoeuvreerruimte een stuk kleiner. Lagere tarieven zijn wat hem betreft in ieder geval niét de oplossing.
Loktarieven
Uiteindelijk zal het toch weer de reiziger zijn die opdraait voor deze lage ‘loktarieven’, verwacht Eurlings. “Wij concurreren met landen als Turkije en het Midden-Oosten, waar staten de maatschappijen en de airports heel erg steunen. Dat is oneerlijke stevige concurrentie en we kunnen het ons als BV Nederland niet permitteren om de tarieven te laten oplopen door te vroeg investeren in Lelystad en ons zo uit de markt te prijzen.”Luister interview…
Geplaatst door Rob uit NULL