Laagvliegen bij start blijkt voldongen feit

Door Friso Bos
IJMOND - Volgens Platform Velsen Overlast Schiphol (PVOS) is er de laatste maanden meer geluidsoverlast door vliegtuigen. Sinds april blijken KLM-kisten op een andere manier op te stijgen. Daarbij vliegen ze veel lager dan voorheen. Volgens de KLM levert dit juist alleen maar winnaars op.
Het idee is als volgt: Door een vliegtuig korte tijd te laten stijgen en vervolgens recht te laten vliegen, bereikt het eerder de benodigde snelheid om steil verder te kunnen klimmen. Voorheen zetten vliegtuigen direct een lange klim in. Het voordeel van de nieuwe methode is volgens KLM dat er brandstof wordt bespaard. Zodoende zou het onder het kopje Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen vallen.
KLM stelt ook dat doordat de vliegtuigen lager vliegen het gebied op de grond waarin geluidsoverlast ervaren wordt kleiner is. Op tekeningen legt de maatschappij dat uit door een driehoek onder een vliegtuig te tekenen. Vliegt hij hoog, dan bestrijkt de onderkant van de driehoek een veel groter deel van de IJmond dan als hij laag vliegt.
,,Een vliegtuig maakt niet alleen aan de onderkant geluid’’, zegt Rob van den Brink van het Platform Velsen Overlast Schiphol (PVOS). ,,Als een vliegtuig lager vliegt, dus dichterbij is, dan is er gewoon meer herrie.’’
De wijziging werd ontdekt door een Spaarndammer. ,,Die merkte op dat de vliegtuigen opeens veel lager overkwamen’’, weet Van den Brink. ,,Niet veel later verscheen er in de Staatscourant een publicatie. De minister bleek voornemens de KLM vergunning te verlenen om de nieuwe startmethode uit te voeren. Met terugwerkende kracht tot april. Er stond ook bij dat er bezwaar gemaakt kan worden.’’
Uit metingen bleek al snel dat er een drastische toename in laagvliegende vliegtuigen was. ,,We tekenden bezwaar aan bij de inspectie leefomgeving en transport. Een hoorzitting volgde’’, zegt Van den Brink. ,,We kregen niet binnen de gestelde termijn van zes weken antwoord. Tot opeens de juriste van de inspectie belde. Het blijkt dat er een fout was gemaakt, het blijkt dat het helemaal geen voor bezwaar vatbare beslissing was. Je kan je voorstellen dat wij boos waren. Er zit veel tijd en energie in zo’n bezwaar procedure.’’
De enige manier waarop het PVOS invloed kan uitoefenen is via de Omgevingsraad Schiphol (ORS). ,,Daarvoor hebben we minimaal honderd meerderjarige leden of sympathisanten nodig voor wie wij spreken. Wij vragen de inwoners van de IJmond ons te steunen. We zijn niet tegen vliegen maar vinden wel dat er duidelijke grenzen gesteld moeten worden.’’
Geplaatst door Jaap uit Bussum