Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

LVNL wijzigt vrijdag baangebruik Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 868 
|
 luchtvaart =nieuws= 
LVNL wijzigt vrijdag baangebruik Schiphol

SCHIPHOL - Het baangebruik op Schiphol wordt met ingang van vrijdag (25 maart) gewijzigd, meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Afhankelijk van de weersomstandigheden wordt er vanaf die datum zowel overdag als ’s nachts gestart en geland in zuidelijke richting. Tot deze wijziging van de ‘preferentievolgorde’ is volgens LVNL besloten om de verdeling van de geluidbelasting in de pas te laten lopen met de jaarplanning.

De wijziging betekent dat overdag de Polderbaan indien mogelijk gebruikt wordt als landingsbaan vanuit het noorden - al dan niet in combinatie met de Zwanenburgbaan - en de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan als startbaan in zuidelijke richting. In de nacht zal de Polderbaan wanneer de weersomstandigheden het toelaten eveneens als landingsbaan worden ingezet en de Kaagbaan als startbaan in zuidwestelijke richting.

Het wijzigen van de preferentievolgorde wordt regelmatig toegepast en is het belangrijkste stuurmiddel van de luchtvaartsector bij het voorkomen van overschrijdingen van de toegestane geluidbelasting in de handhavingspunten rond Schiphol. De belangrijkste factoren die de aanpassing van het baangebruik noodzakelijk maken zijn de huidige procedure van gelijk starten vanaf de Polderbaan en de Zwanenburgbaan in noordelijke richting en de weersomstandigheden vanaf december 2004.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Trudy

Zo hebben de piloten die in hoofddorp wonen tenminste geen last meer van het grondlawaai!!!

Geplaatst door Johan

Dat wordt weer een leuke zomer, maak je borst maar nat!
Ik zou willen dat zulke berichten me niets meer deden, dat 70 a 80 vliegtuigen p/u over ons dak me geeneens meer zou opvallen. Heerlijk lijkt me dat.
Net zoals andere (maatschappelijke) zaken je eigenlijk geen ene reet meer interesseren.
Sinds we hier 24 uur in de meest vreselijke herrie terecht gekomen zijn, denk je alleen nog maar zwart-wit (ik wel althans), elke nuance in het beoordelen lijkt te verdwijnen.
En Harry Potter maar roepen dat we positiever moeten worden!

Geplaatst door GH

Johan, bekijk het positief: Goed voor 'de economie'. Van welke? Niet bepaald van de onze...
Wél de lasten, niét de lusten. Oeps, toch weer negatief. Kan ook niet anders
Ik heb toch liever de overlast van Corus Nederland. De rendement/overlast-verhouding van Corus Nederland is aanzienlijk beter dan die van de luchtvaart...

Geplaatst door Simon

Dat wordt een lekker rustig jaar!
Wij leven vandaag op 22 Maart 2005. Als de emmertjes (ze werken met emmertjes volgens het Haarlems dagblad)geluidsbelasting 2005 voor de Polderbaan en Zwanenburgbaan nu al vol dreigen te lopen kan er in September dus helemaal niet meer gevlogen worden.

Er ontgaat mij hier iets......

Geplaatst door Vos

Schiphol: de nationale trots van Nederland.
Schiphol: de trots van Den Haag.
Schiphol: de toegangspoort voor Europa.
Schiphol: de vrij-staat van Nederland.
Schiphol: de misdaad viert er feest.
Schiphol: de grootste milieu-vervuiler.
Schiphol: de radio-ontvangst wordt er door
verstoord (FM->in de vrije lucht)
Schiphol: de pest van vele Nederlanders.
Schiphol: de geluidsbelasting loopt de
spuigaten uit.
Schiphol: waarom mag dit allemaal?

Geplaatst door Willem

Klopt Simon, er ontgaat je iets. Landende vliegtuigen maken volgens de berekeningen nauwelijks lawaai en dus zal het emmertje Polderbaan ook niet zo snel vollopen als wij zouden willen.

Geplaatst door Vos

Vandaag: Uitgeest: de gehele dag, om de
twee minuten(!) een tamelijk laag
overscherend toestel over je dak, nu, neem
maar van mij aan dat ons 'emmertje' binnen
de tien minuten al overliep!!!!!!!!!!!!!!!
Voor de rest van Nederland: wees blij dat
dat de zon schijnt en er niet zo'n asociale
luchthaven in de 'buurt' ligt!

Geplaatst door Simon

Startende vliegtuigen maken dan waarschijnlijk ook weinig lawaai. Ik vraag mij af of er in berekeningen rekening wordt gehouden dat een vliegtuig wat in een steile bocht hangt terwijl het hoogte maakt "ietsje" meer geluid maakt dan een die rechtuit vliegt. Het bochtenwerk moet tijdens de stijging namelijk gecompenseerd worden met nog meer vermogen.
In ieder geval is de wijziging aan de Hoofddorpse kant goed te merken!

Geplaatst door Nico

Men houdt daar in het geheel geen rekening mee. En dat kan men ook niet.
Vandaar dat meten een noodzaak is, hetgeen zowel in binnen- als in het buitengebied mogelijk is.
Maar wat kun je van deze lieden verwachten, die zelfs evaluatierapporten doen verdwijnen en de initiatiefnemer op het ministerie van Verkeer en Waterstaat dwingt met de VUT te gaan. Met de stichting NSG, TNO-TPD (allebei kantoorhoudend aan Stieltjesweg 1), TUD en NAG is het niet beter gesteld.
Het zwart op wit bewijs is bij mij te verkrijgen. Dit bewijs is verkregen met een speciaal voor dit doel ontworpen detector, die gebruik maakt van ingewikkelde berekeningen, bijvoorbeeld 250 Fourier transformaties per seconde met daarbij optimale schattingen (ongeveer Kalman).
Het systeem, dat gebruik maakt van een unieke menselijke eigenschap, die niet te onderdrukken is, heeft tot nu toe 100 % detectie vertoond. Dit is uniek in de wereld van de toegepaste psychologie, maar aan de andere kant niet zo vreemd voor dit type mens.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Zaterdag vandaag.

De Polderbaan is gewoon weer full-swing hoofdstartbaan...

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Net als gisteren (dinsdag) en vannacht en vandaag.
De gehele nacht zijn er BRULLENDE kisten overgekomen, het lijkt wel erger dan ooit tevoren.
Als je op http://www.geluidsnet.nl kijkt zie je zoveel geluidspieken dan het gemiddelde geluidsniveau ruim boven de tachtig zit. Ook ’s nachts. En het ministerie van V&W maar volhouden dat het in onze slaapkamers niet boven de 25 Dba uitkomt.
Geen isolatie, geen uitkoopregeling, geen vergoeding, zelfs geen opmerking in de trant van ‘sorry’. Nee, wij moeten niet zo zeuren over het economisch o zo belangrijke Schiphol…