Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

LVNL halveert aantal meetvluchten

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 709 
|
 LVNL 
LVNL halveert aantal meetvluchten

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft het aantal meetvluchten voor het reguliere onderhoud van de Instrument Landing Systemen (ILS) op Schiphol per 1 juni 2007 met meer dan de helft verminderd. De forse reductie was mogelijk dankzij een onderzoek van deskundigen van LVNL en van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) naar de mogelijkheid om bij het ijken van een ILS meer gebruik te maken van metingen vanaf de grond. Het onderzoek nam een jaar in beslag en had als uitkomst dat van de ruim veertig meetvlucht-avonden per jaar er voortaan nog maar zo’n twintig nodig zijn. Voor omwonenden van de luchthaven betekent dit een vermindering van de geluidhinder.

De beschikbare tijd voor meetvluchten van ILS installaties op Schiphol is zeer beperkt gezien de verkeersdrukte en de regels voor het route- en baangebruik. Meetvluchten moeten daarom in de avonduren worden uitgevoerd tot, afhankelijk van de baan, omstreeks 24.00 uur.
Omdat een volledige meetvlucht in de situatie van vóór 1 juni ruim vier uur in beslag nam, moesten meetvluchten over meerdere avonden worden verdeeld. Dit ‘opknippen’ van meetvluchten was niet efficiënt en leidde bovendien tot meer geluidhinder doordat metingen deels opnieuw moesten worden gedaan.
Om tot een betere oplossing te komen hebben de onderzoekers bekeken hoe de meetvluchten konden worden ingekort met inachtneming van de veiligheidseisen van de internationale organisatie voor de burgerluchtvaart ICAO. Aan het onderzoek, dat is uitgevoerd onder leiding van het kenniscentrum van de luchtvaartsector KDC, werkten ook deskundigen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, KLM en Amsterdam Airport Schiphol mee. De onderzoekers richtten hun aandacht vooral op de vraag of luchtmetingen vervangen konden worden door metingen vanaf de grond en/of door gegevens van regulier vliegverkeer.
Uit het onderzoek bleek dat metingen vanaf de grond door voortdurende innovatie van het onderhoudsprogramma en van de benodigde meetmiddelen inmiddels zo betrouwbaar en nauwkeurig zijn dat ze een aantal luchtmetingen overbodig maken. Het gebruik van gegevens van regulier vliegverkeer voor ILS onderhoud is niet uitgesloten maar vergt nader onderzoek.

Toepassing van een reductie van meetvluchten na een reparatie aan een ILS is meer complex dan bij reguliere metingen en vergt nader onderzoek. Meetvluchten na een reparatie zullen dus vooralsnog niet worden verkort. LVNL zal het vernieuwde vluchtschema voor reguliere meetvluchten over een jaar evalueren en indien nodig bijstellen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Vermindering van geluidshinder door 40 vluchten? Laat me niet lachen. Ik was juist blij als ze eens een meetvlucht op de Polderbaan hadden. Dat was dan 1 van de zeer weinige avonden dat het eens stil was.