Kwart meer reizigers op Rotterdam The Hague Airport
Rotterdam The Hague Airport heeft vorig jaar opnieuw een flinke groei doorgemaakt. Het aantal passagiers steeg met een kwart, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In 2012 vertrokken op het vliegveld nog 592.205 passagiers. Een jaar later waren dat er 744.995. Het aantal vluchten nam toe van 15.245 tot 18659, oftewel ruim 22 procent. Ook het vrachtvervoer groeide, van 46 ton in 2012 tot 54 ton vorig jaar.
De sterke toename van het aantal reizigers valt vooral te verklaren door de komst van Lufthansa en British Airways, die sinds eind 2012 respectievelijk op München en Londen Heathrow vliegen vanuit Rotterdam.
Vestigingsklimaat
Ook Transavia liet vaker vliegtuigen opstijgen, die bovendien voller zaten. De groei is er nog niet uit. Sinds kort vliegt bijvoorbeeld Turkish Airlines tussen Rotterdam en Istanbul.
Het vroegere Zestienhoven groeit al een aantal jaren en hoopt die toename de komende jaren nog verder uit te breiden. “Daar is niet alleen vraag naar vanuit de markt, maar het is ook goed voor het vestigingsklimaat”, zegt een woordvoerster van de luchthaven.
Ze wijst erop dat goede bereikbaarheid één van de belangrijkste voorwaarden is voor grote bedrijven om zich in deze regio te vestigen. Kortom: uitbreiding is goed voor de werkgelegenheid. Rotterdam The Hague Airport begint echter tegen de grenzen van de vergunning aan te lopen en is een procedure begonnen om die te verruimen.
Meer vluchten, meer herrie
Een deel van de omwonenden is absoluut niet blij met de plannen van de luchthaven. De actiegroep Bewoners tegen Vliegtuigoverlast, die de uitbreiding nog hoopt te dwarsbomen door bezwaar aan te tekenen, heeft de afgelopen maanden veel nieuwe aanmeldingen gekregen. Het ledental steeg met 15 procent.
Zo’n 350 huishoudens uit onder meer Rotterdam-Overschie, Schiebroek en de gemeente Lansingerland zijn inmiddels lid van de club.
Goede buur
Rotterdam The Hague Airport zegt een goede buur te willen zijn, bijvoorbeeld door voor de stilste vliegtuigen te kiezen, goede afspraken te maken met recreatieve gebruikers van het vliegveld en de omwonenden goed te informeren. Dat lijkt redelijk te werken: het aantal meldingen over vliegtuigen dat de DCMR binnenkreeg bleef in 2013 nagenoeg gelijk ten opzichte van 2012. Het waren er wel nog ruim 6.000.