Kritiek op ‘burgerpanel’ luchthaven
SCHIPHOL - De instelling van een ‘burgerpanel’ over Schiphol stuit op kritiek van milieu- en bewonersgroepen. Staatssecretaris Schultz (verkeer) wil dat het panel het kabinet gaat adviseren over een betere regelgeving voor Schiphol. Maar volgens de critici is de instelling van een burgerpanel met geselecteerde leden geen goede aanpak. Daarnaast zouden te weinig bewoners deelnemen uit het gebied met de meeste geluidsoverlast.
De 22 panelleden mogen straks een oordeel vellen over de ruim zeshonderd voorstellen die zijn ingediend voor een betere luchtvaartwet. Daarbij zitten veel ideeën om de geluidsoverlast te verminderen of op een andere manier te verdelen. De achttien bewonersgroepen van het Platform Leefmilieu Regio Schiphol voelen zich gepasseerd. Zij hadden liever zelf deskundige deelnemers naar voren geschoven.
Milieudefensie ziet het burgerpanel helemaal niet zitten. De beoordeling van de Schipholplannen moet gebeuren door deskundigen en niet middels ‘een opiniepeiling’, aldus woordvoerder J. Wijnhoven. ,,Of de milieubeloften zijn waargemaakt, moet je niet aan burgers vragen maar gewoon uitrekenen.’’ Burgers moeten zich wel bemoeien met het Schipholbeleid, maar die bemoeienis moet volgens Wijnhoven niet worden georganiseerd door de overheid. Gezien de wantrouwende reacties uit de omgeving is de opzet al mislukt, stelt hij.
De panelleden zijn gevonden onder de negenduizend regionale deelnemers aan webenquêtes van het onderzoeksbureau Motivaction. Ruim zeshonderd personen gaven aan mee te willen doen. Na selectie bleven er 22 over die mogen meepraten over de Schipholplannen. Van hen heeft er volgens het bureau Questions, Answers and More BV slechts één ooit een klacht ingediend over vlieghinder. Puur statistisch gezien zouden dat er 1,6 moeten zijn.
Het ministerie streeft naar een representatieve samenstelling, maar dat is niet helemaal gelukt. Met name lager opgeleiden en allochtonen zijn ondervertegenwoordigd. Ook zitter er te weinig CDA-stemmers in het panel. Kiezers van VVD en GroenLinks zijn er juist te veel.
Bewonersorganisaties beklagen zich er vooral over dat er bijna geen bewoners zijn uit het gebied met de meeste hinder, de 35 Ke-zone. Statistisch gezien zouden dat er zes moeten zijn, in de praktijk komen slechts twee vertegenwoordigers uit deze lawaaizone. Een relatief groot aantal panelleden (twaalf) komt uit plaatsen met minder geluidsoverlast.
Het bureau Questions, Answers and More, dat werkt in opdracht van het ministerie, spreekt over ‘de best haalbare benadering’. Volgens de opstellers van de rapportage is de onevenwichtigheid slechts beperkt. Het panel is al met al goed geschikt om tot een afgewogen advies over de nieuwe Schipholplannen te komen, zo luidt de conclusie.