Korte impressie van de Algemene Ledenvergadering van PVRC van afgelopen vrijdag

Op 30 november j.l. vond de algemene ledenvergadering van PVRC plaats in theater ‘De Dansende Duinen’ te Castricum. Aansluitend werden een drietal presentaties gehouden met erna discussie. De bijkomst werd bijgewoond door ongeveer 200 leden en belangstellenden.
In het eerste deel is door de voorzitter nog eens op rij gezet wat er in het afgelopen jaar allemaal gebeurd is. Heel veel, te oordelen aan de lengte van de lijst en de veelheid aan onderwerpen en de intensiteit van de contacten.
Belangrijkste feit is toch wel geweest de verdergaande samenwerking tussen de platforms (uitmondend in de oprichting van een koepelvereniging) en het steeds inniger worden van het contact met de landelijke politiek. Uiteindelijk wordt daar toch de koek gebakken! Zo waren wij (voor het eerst) uitgenodigd voor de hoorzitting in de Tweede Kamer over Schiphol. Ons lid IJmte van Gosliga heeft daar met verve onze visie over het voetlicht weten te brengen. De aanleiding van de hoorzitting was droevig. Het kabinet Balkenende 2 wist in het besluit over Schiphol niet verder te komen dan dat de luchthaven moest groeien en dat de rest daaraan ondergeschikt was. Gisteren hebben we kunnen zien dat het politieke klimaat in Nederland met de verkiezingen is veranderd. Mogelijk geeft dat ook hoop voor onze toekomst in verband met Schiphol.
Over onze toekomst hebben we het gehad in het tweede deel van de vergadering. Daarin gaven NLR (Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium), CROS (Commissie Regionaal Overleg Schiphol) en LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) een inleiding over hun visie op de toekomst in onze regio. NLR gaf een inzicht in het studieresultaat van een Europese studie naar populair gezegd glijvluchten. Het is duidelijk geworden dat het nog niet zo simpel is om het beste eruit te halen, maar bekend is nu hoe dit zou moeten gaan.
CROS hield een inleiding over de experimenten die gehouden gaan worden. Voor ons lijkt pilot 5 van groot belang. Pilot 5 is in wezen het verbeteren van de nachtnadering op de Polderbaan. Het zijn veel kleine stapjes die tot een beter resultaat zouden moeten leiden. Vooralsnog is afgezien van een verlegging van de route. Het te kleine gaatje tussen Castricum/Limmen met in het verlengde Uitgeest blijft het mikpunt. Het gaat er in deze pilot feitelijk om, tot procedures te komen die de piloot helpen zo goed mogelijk te mikken. De beoogde winst is met 1,5 dB, eufemistisch uitgedrukt, niet spectaculair te noemen.
LVNL gaf een aansprekende presentatie over de toekomst. Zij willen af van de grote spreiding van vliegtuigen op dit moment en streven naar meer concentratie volgens een ‘buizensysteem’. Dit betekent dat minder mensen hinder zouden ondervinden, maar de mensen die de geconcentreerde vlieg’buizen’ over zich heen krijgen zullen nog veel meer hinder krijgen dan nu, ondanks dat mogelijk iets stiller in constante daling wordt gevlogen . De vraag dringt zich op of dit wel redelijk is. Er werd een inzicht gegeven in de heersende ideeën over toekomstige routes, de snelwegen in de lucht. Het kleine gaatje tussen Castricum en Limmen kwam bij deze presentatie prominent in beeld. (Het geluidsspoor van een vliegtuig is 3,5 km breed, het gaatje slechts 450 meter. De zaal reageerde verbijsterd bij het zien van deze plaatjes.
Zeer teleurstellend dus, maar de opening was dat dit ‘allemaal nog maar in de ontwerpfase zat’. ‘Betere ideeën zijn welkom’.
In de discussie die volgde kwam veel onderdrukt leed naar boven. Een bewoner van Castricum vroeg zich vertwijfeld af of hij na alle jaren die hij met plezier in Castricum had doorgebracht, nu op zijn oude dag alsnog zou moeten verhuizen. Blijven met die snelweg boven zijn hoofd was voor hem geen optie meer. Zo ook de bewoner die zich vervolgens afvroeg waar hij dan wel zou kunnen wonen. Destijds verhuisd van Hoofddorp naar Castricum vanwege de rust die er (voor de komst van de Polderbaan) heerste in onze regio. Nu werd hij wederom voor het blok gezet.
‘Voor rust moet je elders zijn’, dat was toch steeds weer de impliciete boodschap van achter het spreekgestoelte.
Opvallend was de openheid waarin de discussie werd gevoerd. Door de inleiders werd goed geluisterd. Uiteindelijk was de conclusie dat verlegging van de (nacht)route de enige mogelijkheid zou zijn om de (nachtelijke) overlast serieus terug te dringen. Afgesproken is dat PVRC en LVNL in de nabije toekomst hierover met elkaar om tafel gaan zitten. De handschoen lijkt daarmee opgenomen door LVNL.
Geplaatst door Els uit Castricum
En nu willen ze, als dit rampzalige plan doorgaat er nog meer doorheen jagen? Zouden het er 1000 worden???Door die luchtkoker? En de piloten maar goed laten mikken. Schattig.
Diegenen, die dit bedacht hebben en dat wrijf ik ze nog maar eens onder hun neus, zouden zich diep moeten schamen!
Al die bulderbussen met hun vervuiling, hun gevaar en hun lawaai die o.a over duizenden kinderen vliegen ( op dit moment is het nu een soort Afghanistan en al die jonge kinderen worden nu naar bed gebracht). En overdag over al die scholen, die hier
precies op dit punt zijn, waar ze over heen scheren.
Het blijft een schande en iets om zich diep over te schamen, ik kan het niet anders zien.