Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Koorddansen boven Schiphols buren

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 578 
|
 Haarlems Dagblad 
Koorddansen boven Schiphols buren

Richard Mooyman

SCHIPHOL -  Omwonenden van Schiphol krijgen waarschijnlijk eind dit jaar te maken met experimenten om de geluidshinder te verminderen. Maar er moet nog veel worden geregeld. Vertegenwoordigers van omwonenden en de luchtvaartsector zijn het in grote lijnen eens over de opzet, maar het wantrouwen is nog niet weg. Bewoners blijven beducht voor een toename van de hinder, terwijl de vliegbranche capaciteitsbeperkingen vreest. Het wordt koorddansen boven de buren van Schiphol.

Vanaf 1 november wil de CROS twee experimenten uitvoeren. De eerste proef moet vooral de nachtelijke hinder in de omgeving van Castricum en Uitgeest verminderen. Dit door de aanvliegroute voor de Polderbaan wat te verschuiven en alleen te landen in glijvlucht. Het tweede experiment - en dit is interessant voor Leiden en de gemeenten in de Bollenstreek die onder de aanvliegroute van Schiphol liggen - behelst een ander baangebruik. De bedoeling is om de ene maand vooral naar het noorden te starten via de Polderbaan en Zwanenburgbaan en de maand erna naar het zuiden op te steigen via de Kaagbaan en Aalsmeerbaan. De winst zit hem vooral in de grotere voorspelbaarheid van de overlast: de ene maand is het wat rustiger, de volgende drukker. Weersomstandigheden kunnen het beloofde baangebruik echter flink in de war sturen. Dan krijgen omwonenden in de ‘rustige’ maand toch veel meer vliegtuigen over zich heen dan voorspeld.

Om de proeven uit te kunnen voeren, moeten enkele wettelijk vastgelegde handhavingspunten rond Schiphol tijdelijk worden versoepeld. ,,Het komt erop neer dat je bij zo’n proef straks niet direct een boete krijgt uit Den Haag’‘, zegt de Haarlemmermeerse wethouder Bezuijen, voorzitter van de CROS-werkgroep hinderbeperking.

Bezuijen wil verder eerst weten of deze vliegmethoden wel voordeel opleveren, voordat nieuwe procedures definitief worden vastgesteld. ,,Levert het niets op, dan ga je terug naar de oude situatie.’’ Hij beseft dat niet alle buren van Schiphol blij zijn met het geĆ«xperimenteer in de lucht.

Toch is er ook interesse. Voorhouter J. Derksen, die vorig jaar een actie op touw zette om een meetinstrument voor vliegtuiglawaai in zijn woonplaats te bewerkstelligen, klinkt positief. ,,Het is een goed punt dat men een poging doet om de overlast van vliegverkeer te verminderen’‘, zegt hij. Maar dergelijke proeven moeten wel voldoen aan een aantal regels, vindt hij. ,,Ten eerste moet er sprake zijn van een fatsoenlijke meting, met echte meetposten in plaats van rekenmodellen, zoals nu veelal het geval is. En daarnaast moet zo’n experiment ook gewoon stoppen, als blijkt dat de overlast niet significant daalt.’‘

Dat wordt volgens Bezuijen overigens nog een fors probleem: het vaststellen van de effecten van de proeven. ,,Het wordt heel ingewikkeld om dit te gaan meten’‘, aldus Bezuijen. ,,Dit is het zwakste onderdeel van de pilots. Maar doe je niets, dan weet je zeker dat er niets gebeurt.’‘

Volgens de Leidse stichting Geluidsnet, die onder andere in Oegstgeest en Leiden meetpunten beheert, is een meting overigens goed mogelijk. ,,Maar dan zou je langer moeten meten dan twee maanden’‘, zegt Jasper Koolhaas. ,,Als de wind lange tijd uit een bepaalde komt, vertekent dat bijvoorbeeld. En de ene maand heeft Schiphol het drukker dan de andere.’’ Hij waagt zich niet aan een uitspraak of omwonenden op deze manier minder overlast zullen ondervinden. ,,Geluid kunnen we registreren. Maar overlastbeleving is niet te meten.’‘Een vliegtuig start van de Polderbaan. De geluidshinder moet afnemen door proeven met een ander gebruik van het banenstelsel.

Beeld van starts naar het zuiden (groene lijnen) vanaf de Kaagbaan en Aalsmeerbaan. De illustratie toont de periode tussen 17.00 en 23.00 uur op willekeurige dagen.

dinsdag 28 februari 2006

Toevoeging redactie vlieghinder.nl: Klik hier voor bedoelde overzichten van de radarbeelden


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bt

Het is natuurlijk de taak van LVNL (en NLR?) om te experimenteren.
Maar dan in opdracht van de overheid
en zonder dat luchtvaartbedrijven of bepaalde gemeenten de voorwaarden bepalen.
Anders vergroot het de kans op manipulatie in het voor- of nadeel van de een of de ander.

Vandaar dat menigeen zo gekant is tegen betrekken hierin van CROS

Het is de overtuiging van velen in de regio Kennemerland dat LVNL al lang met dit experimenteren is begonnen en wel
in de vorm van spreiding over de tijd van de locatie van afbuigen van naar de Poldebaan inkomend luchtverkeer.
Dit zou inderdaad leiden tot plaatselijke vermindering van de over een etmaal ervaren overlast gedurende de perioden dat op de Polderbaan wordt geland.

De LVNL ontkent echter in alle toonaarden dat dit het geval is.

Ook het gebruik van CDA en RNAV (glijvlucht en/of geprogrammeerde navigatiepationen) voor binnenkomend luchtverkeer worden reeds geruime tijd op de simulator van LNR bestudeerd, en wel in samenwerking met LVNL. Het vormt - als ik het goed begrijp - een onderdeel van de opleiding van nieuwe Luchtverkeersleiders.

De zaken zijn zo complex dat je dat natuurlijk niet binnen CROS kunt gaan zitten behandelen.

De problematiek met starten en grondgeluid is er waarschijnlijk ook een waarbij bevolking misschien welkom is als beoordelaar van resultaten (we hebben toch ook het IKB en meetpunten), maar nauwelijks als deskundigen.

Ik snap niet waarom de leiding niet al lang in handen is gegeven van een betrouwbaar en onafhankelijk gremium.
Waarschijnlijk is dit niet direct een hartewens van de schipholbedrijven.