Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Koopman wint van dominee Door Rob Jansen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 599 
|
 bnr.nl 
Koopman wint van dominee Door Rob Jansen

Column Rob Jansen

Economische groei gaat vrijwel altijd gepaard met milieuvervuiling. In het geval van de luchtvaart gaat het dan natuurlijk om de vermaledijde CO2-uitstoot. Om die terug te dringen, komt er een vliegtaks. Althans, dat is de bedoeling.
De economische malaise, in combinatie met de hoge olieprijs, zet de resultaten van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens zwaar onder druk. En niet te vergeten die van vliegtuigbouwers.

Uit Nederlands onderzoek blijkt dat de vliegtaks de internationale positie van Schiphol schaadt, KLM verliest reizigers en vliegtickets worden duurder. Reden voor staatssecretaris Atsma om in Brussel te pleiten voor uitgebreider onderzoek naar de gevolgen van de vliegtaks.

De Chinezen doen hun best om Europa een zetje te geven richting afschaffing van de CO2-heffing. China zou lokale maatschappijen verboden hebben om Airbustoestellen te kopen, als de vliegtaks wordt ingevoerd. Daarmee lijken de Chinezen de ruggengraat van Europese politici effectief te testen. Het lijkt me sterk dat die heffing er komt.

De tickets die mijn vrouw en ik een paar maanden geleden hebben gekocht naar Villahermosa (Mexico) kostten 750 euro per persoon. Dat ticket kost nu al 1056 euro. Voor de reiziger wordt vliegen dus sowieso duurder, vliegtaks of niet.

Rob Jansen


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese

Heer Jansen : Het gaat om CO-2 tax.. niet om vliegtax. Enne: Deluchtvaart betaalt nog steeds GEEN belasting op Kerosine !

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De vliegtaks.....ik zet er een vraagteken bij.
Wellicht kan het zo zijn dat ik het niet helemaal begrijp. Alsof een extra heffing in welke benaming dan ook, luchtvervuiling opheft. Het extra geld dat er door wordt gegenereerd, zal ongetwijfeld opgaan aan zaken die het probleem van de luchtvervuiling niet zal oplossen. Ontmoedigingsbeleid? De consument zal waarschijnlijk niet snel voor een ander vervoersmiddel binnen Europa kiezen.
Het vliegtuig heeft nu eenmaal een heel groot voordeel: snelheid. Bovendien, zo ligt de verwachting bij mij, zal na tijd de consument de prijsverhogingen gewoon incalculeren. Denk maar aan het 'kwartje van Kok' ! Dat is al geruime tijd volledig 'opgenomen'. Zodra het economisch beter gaat, hoor je er niemand meer over.