Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Knutselen aan het toestel van de toekomst

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 620 
|
 NHD 
Knutselen aan het toestel van de toekomst Download het gehele artikel 'Knutselen aan het toestel van de toekomst'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans Buurma

De luchtvaart heeft momenteel twee mogelijkheden om minder broeikasgassen uit te stoten, namelijk zuiniger vliegen (minder brandstof) en biobrandstof invoeren die CO2 emissie vermindert. De ICAO en IATA stellen deze combinatie dan ook voor als oplossing van de opwarming door vliegtuigen, maar verzwijgen het effect van NOx en waterdamp uit condensstrepen en de daaruit voortkomende bewolking. Er zijn vier interessante kanten aan dit innovatieve vliegtuigontwerp: (1) In tegenstelling tot de luchtvaartindustrie erkennen de ontwerpers NOx wel als broeikasgas van vliegtuigen, al maken ze niet duidelijk hoe je in straalmotoren verbranding van stikstof (die uit de atmosfeer komt) kunt verminderen. Zeker niet met biokerosine. (2) Ze zeggen er niet bij dat waterdamp (die ook bij verbranding vrij komt) eveneens een belangrijke oorzaak van opwarming door vliegtuigen is. (3) Ze geloven zelf niet dat een dergelijk innovatief ontwerp er ooit zal komen, vanwege de hoge ontwikkelingskosten. (4) Tegen de tijd dat het ontwerp desondanks kan worden geproduceerd (ver na 2040), zal duidelijk zijn dat een steeds groeiende luchtvaart intussen de belangrijkste veroorzaker van de opwarming is geworden, vanwege NOx en waterdamp uit (bio)kerosine. Er zijn echt meer ingrijpende maatregelen nodig om dit probleem tijdig aan te pakken dan verandering van het aerodynamische vliegtuigontwerp. Bijvoorbeeld een andere voortstuwingstechniek, maar daar is totaal geen zicht op. Tot dat moment zal de groei van de luchtvaart echt moeten worden aangepakt, wat misschien wel moeilijker is dan nieuwe technologie bedenken.