Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Knokken voor Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 661 
|
 de Telegraaf 
Knokken voor Schiphol

door RONALD VEERMAN (Telegraaf)
SCHIPHOL -  Langer werken, lagere kosten én topkwaliteit. De recessie en de toenemende concurrentie voor Schiphol doen ook de Nederlandse luchtverkeersleiding beseffen dat komende jaren keihard geknokt moet worden voor het behoud van de unieke mainport. Gebeurt dit niet, dan lopen immers ook de eigen 900 hoogwaardige banen straks gevaar.

„Het roer is radicaal omgegooid. Van een ambtelijke organisatie, die in feite niet meer deed dan vliegtuigen veilig laten vliegen, landen en opstijgen, doen we er nu alles aan het ’product’ Schiphol te verbeteren”, stelt de vorig jaar aangetreden bestuursvoorzitter Paul Riemens van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).

Als gevolg van het ingezakte vliegverkeer loopt LVNL als zelfstandig bestuursorgaan vele tientallen miljoenen euro’s aan inkomsten mis. „Vroeger gingen dan de tarieven omhoog om toch de vaste lasten te dekken of hielden we onze hand op bij de overheid. Maar dat kan in deze tijd gewoon niet meer en zou rampzalig voor Schiphol zijn.” In plaats daarvan voerde Riemens in nauw overleg met minister Eurlings (Verkeer) een forse afslankoperatie door.

„Liefst honderd ondersteunende fte’s zijn in korte tijd geschrapt. Ook bij de directie. Zonder arbeidsonrust. Iedereen steunt de nieuwe aanpak. Daar ben ik best trots op.”

Riemens, die zelf jaren luchtverkeersleider was en in de organisatie opklom, wist dan ook precies wat hem in Schiphol-Oost te doen stond. „Ik kom hier uit de spelonken en zag welke noten gekraakt moesten worden. We maken een enorme kwaliteitsslag door en de tarieven kunnen ondanks zware tijden voor vijf jaar worden bevroren.”

Zo besefte hij dat LVNL juist de handen ineen moest slaan met topklant KLM en Schiphol. „We kijken veel meer naar hun wensen. In toenemende mate wordt nu ook KLM bij investeringsbesluiten betrokken. Er vindt intensief overleg plaats om het gezamenlijke product te verbeteren. Dat leidt er bijvoorbeeld toe dat wij apparatuur hebben aangeschaft om vluchten die maatschappijen economisch belangrijker vinden, bijvoorbeeld omdat er veel overstappers aan boord zitten, sneller te kunnen laten landen. Een tijdwinst waar men iets hogere tarieven voor overheeft.”

Het product beter en de kosten omlaag, zo kijkt hij ook naar EU-plannen om het luchtruim efficiënter te gebruiken. Uiteindelijk moet er één Europees luchtruim komen – de Single European Sky – waarbij een eind komt aan het onnodige omvliegen, onder meer rond militaire gebieden. Op vluchten tussen Amsterdam en Zürich of tussen Parijs en München scheelt dat al snel tien procent brandstof.

Zes landen, waaronder Nederland, proberen vooruitlopend al tot een gezamenlijk luchtruim te komen. ,,Daarbij gaan we op termijn ook terug van negentien naar wellicht slechts zeven luchtverkeersleidingscentra. LVNL op Schiphol wil uiteraard een van die zeven toplocaties zijn.”

Lagere uitgaven houden ook minder hoge salarissen in, geeft Riemens aan. Al verdedigt hij het feit dat zo’n zestig medewerkers boven de Balkenendenorm verdienen. „Deden we dat niet dan zouden velen naar het buitenland vertrekken, waar de beloningen veel hoger liggen.”

Toch wil hij de regelmatig voor kritiek zorgende situatie aanpakken. „Ik ga de bonden voorstellen de pensioenleeftijd voor verkeersleiders op te trekken naar 65, of straks zelfs 67 jaar, wanneer dat de wettelijke pensioenleeftijd wordt. Nu is dat voor nieuwkomers 58 en voor de rest zelfs 55.”

„Inderdaad een forse stap”, erkent de LVNL-baas. „Ik geloof in langer werken en minder topinkomens. Nieuwe technieken gaan in de loop van de komende dertig jaar de rol van de luchtverkeersleider ingrijpend veranderen. Het verkeer kan straks ook veel meer automatisch worden afgehandeld. Het beroep wordt fysiek gewoon minder zwaar.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Uiteindelijk moet er één Europees luchtruim komen – de Single European Sky – waarbij een eind komt aan het onnodige omvliegen, onder meer rond militaire gebieden.

Inderdaad. Dan komt er hopelijk een einde aan de waanzinnigheid dat het Nederlandse luchtruim eigenlijk 1 groot militairgebied is? Dan kan er hoger worden aangevlogen en niet meer direct over de bebouwing. Een leefbare omgeving bij Schiphol begint met een vastgelegde restrictie in aantallen!
Wil de sector dit niet, verkas dan naar de Noordzee! Anders worden we er per saldo niet beter van.

Geplaatst door gerard

De heer Riemens en zijn voorlichtster beweren in voorkomend geval nog steeds bij hoog en bij laag dat ze 'niet bij de sector horen'. Lees bovenstaande eens en dan begrijp je waarom hindervermindering de sluitpost is als puntje bij paaltje komt. En dat zal het blijven, als de politiek of een (europese) rechter niet ingrijpt.

Geplaatst door Observer

Het werd eens tijd dat die idiote salarissen omlaag gaan. Een VVD bestuurder in N-H liet recent weten: Een erg arrogante club die LVNL....
Zeer eens met VOS en Gerard schrijven !
Maar 60 medewerkers boven de Balkenende norm, dat zijn er 60 te veel dacht ik. Laat ze dan maar naar het buitenland gaan. Endie dure VUT regelingen. De dames en heren zorgen dar erg goed voor zich zelf !