Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Kleine luchtvaart onveiliger

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 714 
|
 nos.nl 
Kleine luchtvaart onveiliger

Vliegen met sportvliegtuigen is een stuk minder veilig dan vliegen in bijvoorbeeld een Boeing. Omdat er in 2012 een stijging was van het aantal ongelukken in de kleine luchtvaart, heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid de cijfers in de luchtvaart onderzocht.
Tussen 2005 en 2011 eindigden in Nederland vier op de miljoen vluchten in de kleine luchtvaart in een fataal ongeval. In de grote luchtvaart was dat toen vier op de tien miljoen.
In 2012 steeg het aantal ongelukken fors. Volgens de raad is die toename mogelijk toeval.

Overtrek
De meeste ongelukken met eenmotorige vliegtuigen en zweefvliegtuigen ontstonden door fouten van de piloot. Technische oorzaken komen bijna niet voor.
Vooral door ‘overtrek’ ontstaan fatale ongelukken. De vleugels van het vliegtuig worden dan niet meer door de wind gedragen. Als de piloot de signalen niet herkent, valt het toestel naar beneden. Ook desoriëntatie door bewolking of mist is een belangrijke menselijke oorzaak.

Vergelijking
Ook vergeleken met andere vormen van transport komt de kleine luchtvaart er niet goed af. In het wegverkeer vielen per duizend (bestel)auto’s 0,05 doden en per duizend motoren 0,12 doden. In de kleine luchtvaart kwamen per duizend toestellen 1,2 mensen om.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt dat privépiloten opfriscursussen moeten krijgen en veiligheidsbijeenkomsten moeten volgen. Dan zou het aantal slachtoffers flink kunnen worden teruggedrongen.

Cessna’s
De onderzoeksraad heeft alleen gekeken naar zweefvliegtuigen en kleine motorvliegtuigen als Cessna en Piper. Helikopters en luchtballonnen zijn niet meegenomen in het onderzoek.


Reacties op dit bericht