Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Klagen over Schiphol ‘klantvriendelijker’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 2153 
|
 agd.nl 
Klagen over Schiphol ‘klantvriendelijker’

Klagers over hinder van vliegverkeer rond Schiphol kunnen vanaf zaterdag rekenen op een klantvriendelijkere behandeling.

Op 1 november wordt een nieuw registratiesysteem voor klachten in gebruik genomen, zo heeft het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) vandaag bekendgemaakt. Volgens een woordvoerster van het BAS is de belangrijkste verbetering dat omwonenden van de luchthaven niet meer elke afzonderlijke klacht hoeven te melden, maar ook een hele periode mogen noemen waarin ze overlast hebben ervaren. Bovendien kunnen mensen voor een klacht nu ook op de website bezoekbas.nl terecht.

Jaarlijks klagen ongeveer 600.000 mensen over geluidsoverlast door Schiphol. De verwachting is dat dit aantal met het nieuwe registratiesysteem daalt, omdat niet elk incident meer hoeft te worden gemeld.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door observer uit Nederland

We zullen zien..... Eerst zien/ervaren, dan geloven.

Geplaatst door Maaike uit Leiden

Het begint er al mee dat het geen klachten meer zijn maar "meldingen".

Het voorheen zo toegankelijke schermpje met klachten is weggestopt in klein onoverzichtelijk venstertje op basis van Google Maps. Met veel moeite is e.e.a. te manipuleren (vergroten, verkleinen, verschuiven) en zijn de gegevens te vinden die je zoekt. De lol was er bij mij snel af!

Het invoeren van een “melding” is helemaal een drama. Via een aantal tabbladen beland je in een sessie waarin je je klacht kan deponeren. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen een “periode klacht” en een “specifieke klacht (datum / tijdstip)”. Voor beide moet je per klacht een traject van 9 stappen doorlopen!

Binnen het doen van een “periode klacht” kan je alleen aangeven binnen welk tijdbestek zich de hinder voordeed. Je kan niet aangeven hoeveel vliegtuigen hinder veroorzaakten. Hoe wordt een “periode klacht” waarbinnen er 20 vliegtuigen overkwamen ingeboekt? Als één klacht?

Helemaal een drama is het inboeken van een “specifieke klacht”. Per datum / tijdstip moet je dus 9 stappen doorlopen. Heb je dus op een dag 20 klachten, dat moet je 20 maal deze 9 stappen doorlopen!

Alles lijkt er op ingericht het de klager het leven zo zuur mogelijk te maken met het doel het aantal klachten te reduceren!!!

Geplaatst door Angela uit Limmen

maaike, verbaast je dat???

Geplaatst door L.R.Aalegeiz uit Spaarndam

"Met ingang van 1 november maken wij gebruik van een nieuw registratiesysteem. Wij zijn er ons van bewust dat het nieuwe systeem nog enkele onvolkomenheden kan bevatten. Desondanks hebben wij dit systeem in gebruik genomen, aangezien het nieuwe systeem meer mogelijkheden biedt dan het oude.
Wij doen er alles aan om eventuele onvolkomenheden zo snel mogelijk op te lossen.
Onze excuses voor het ongemak."

Welk bedrijf dan ook, een simpele site als deze gaat never nooit niet de lucht in als hij niet af is.
Zat er nou nog rocketscience achter.

Geplaatst door leo uit de kwakel

** De kwalificatie "klantvriendelijk" door BAS is zo zacht als boter.
De klantvriendelijkheid wordt niet beoordeeld door -in dit geval- BAS, maar altijd door de klant/gebruikers van het systeem zelf!

** In dat verlengde: de hinder wordt nooit beoordeeld door de veroorzaker maar altijd door de gehinderde(n) zelf !

Daarbij, laten we eerlijk zijn, het doorgeven en laten registreren van 600.000 of meer klachten heeft geen enkel effect, en dus ook geen enkel nut en zal niets veranderen aan enige situatie.
Laten we daar maar van af stappen, ook van BAS en (letterlijk) rechtstreeks aankloppen bij de verantwoordelijken in Den Haag via een nieuw circuit.

Leo

Geplaatst door Els uit Castricum

Zou het niet zo kunnen zijn, dat ze steeds weer iets leuks bedenken aan systemen, om het klagen "klantvriendelijker" te maken? Zodat wij "denken" dat er serieus rekening met ons wordt gehouden en wij daardoor weer even zoet zijn?
Ik vind het een goeie van je Leo om een nieuw circuit aan te boren in den Haag. Had je wat in gedachten, hoe we dat kunnen doen?

Geplaatst door VALM uit Almere

De website was vrijdagmiddag om 13.00 uur al uit de lucht. Heb meteen gebeld met BAS, omdat volgens de aankondiging de nieuwe situatie pas 1 november in zou gaan. Er werd mij in het gesprek duidelijk dat klagen geen zin meer heeft. "U belt en emailt steeds, maar u weet ondertussen toch wel dat er niets veranderd. Waarom doet U dat nog steeds?" was de strekking van het gesprek. Ik ben het helemaal eens om BAS links te laten liggen en de verantwoordelijken in Den Haag te bestoken met onze klachten. Ik ga meteen beginnen.

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Ik heb al meerdere malen opgeroepen tot een boycot van BAS. Het langzaam verdwijnen van klagers door de opeenvolgende demotiverende maatregelen speelt Schiphol alleen maar in de kaart. Reken maar dat ze flink zullen schrikken als er opeens geen klacht meer binnenkomt. Een schone taak voor de platforms om het te organiseren.

Geplaatst door Nico uit Den Haag


Geplaatst door Rob uit NULL

Gewoon Marjolein Wenting bellen van de LVNL..
Als de centrale daar een paar honderd telefoontjes krijgt gaat het ze vanzelf wel dagen...
Afdeling PR

Geplaatst door observer uit Nederland

Dat lijkt mij de vraag !
Dan gaat het ze wel dagen....?
Eerst zien,dan geloven....