Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Klachtenregen over Schiphol

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 873 
|
 Haarlems Dagblad 
Klachtenregen over Schiphol

SCHIPHOL - Het aantal klachten bij het bewonersaanspreekpunt Schiphol BAS is vrijdag drastisch toegenomen.

,,Het is niet dat de telefoon nu roodgloeiend staat. Maar normaal krijgen we per telefoon dertig tot veertig klachten en vrijdag kregen we er maar liefst 135’‘, constateert Ruud Wever van BAS. De meeste klachten worden overigens digitaal doorgegeven en dat kan ook nog enkele dagen later.

Reden voor de klachtenregen is het tijdelijk sluiten van de Kaagbaan voor startende vliegtuigen. De Kaagbaan wordt alleen nog voor landingen gebruikt en in de nacht voor starts. Met deze donderdag ingevoerde maatregel wil de luchthaven Schiphol voorkomen dat de geluidsbelasting voor het meetpunt bij Leimuiden wordt overschreden. Vorig jaar werd door het teveel inzetten van de Kaagbaan het niveau bij drie meetpunten nabij de Kagerplassen overschreden.

Nu ook dit jaar de Kaagbaan eigenlijk te vaak is ingezet voor starts (die geven de meeste herrie), wordt de baan tot 31 oktober zoveel mogelijk vermeden.

Het gevolg daarvan is dat vrijdag vrijwel alle starts vanaf de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan richting het zuiden werden gemaakt. ,,Dat leidde tot extra klachten uit Aalsmeer en Uithoorn die onder de Aalsmeerbaan liggen. Ook vanuit Rijsenhout werd geklaagd, omdat toestellen die zuidwaarts opstijgen vanaf de Zwanenburgbaan over Rijsenhout komen’‘, verklaart Wever. De komende weken blijft de Aalsmeerbaan de voorkeursbaan bij starts. De Zwanenburg- en Buitenveldertbaan worden ook vaker ingezet.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit NULL

Ook hier is duidelijk dat de capaciteit van schiphol niet in het geding is. Men vliegt gewoon door alsof vliegen een onbeheersbaar natuurkundig verschijnsel is. Het enige effect is van deze move is dat de hinder nu verplaatst wordt.

Vliegverkeer geeft nu eenmaal hinder, is het niet hier, dan is het wel daar. Meer vleigverkeer geeft meer hinder. Minder hinder? Dan is de enige remedie minder vliegverkeer.

Maar dat gaat er bij Schiphol niet in. Inmiddels sorteert men alweer voor voor meer vrachtverkeer!?

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Schiphol is eigenlijk geen luchthaven meer in de betekenis van het woord. Het is een alles dominerende vrijstaat geworden dat kan doen en laten wat het wil. Ook al zijn door de Moloch van Noord-Holland, vele mensen ´dag in dag uit´ de dupe van dit kolossale Staats-terreur. Zolang Schiphol op de plek wordt gehouden waar het nu ligt, zal er geen oplossing mogelijk zijn.

Geplaatst door aa uit spaarndam

er word bijna of vrijwel nooit over de hinder in spaarndam gesproken alsof ons dorp niet bestaat het is gewoon geen gehoor de gehele dag bijna iedere minuut komt er wel zo'n pokke ding over maar volgens de regering en de huurcommissie is er in spaarndam geen last van geluidsoverlast van vliegverkeer dus ook geen compensatie of aftrek van punten op je huur .wij denken er hard aan om te gaan verhuizen want klagen bij BAS heeft volgens mij ook niet veel zin ,iedereen is een beetje klaag moe geworden er word toch niets aan gedaan.

Geplaatst door JH Griese uit Amstelveen

Vreemd, Een oud dorpsraadslid Spaarndam liet op de open BLRS-avond weten: Wij hebben geen last. De route is goed verlegd... ?

Geplaatst door Ton uit NULL

Nee, nee, Jan Griese.
Er werd gezegd dat er géén vliegtuigen óver Spaarndam vliegen, zoals in de vooraf-informatie van die avond werd gesteld. Ze vliegen (meestal) lángs Spaarndam, maar wel (nog) steeds te dichtbij langs de woonkern.
Er is door dat oud-dorpsraadslid niét gezegd dat Spaarndam géén last meer heeft.
Dáár zou ik op die avond wel tegen geprotesteerd hebben.
Wat die meneer zei, was korrekt en zoals boven geciteerd.

Geplaatst door leo uit de kwakel

++ Een startend vliegtuig moet op minimaal 4 kilometer afstand van Spaarndam vliegen om het een beetje leefbaar te houden.
Hele volksstammen denken -ook hier in Uithoorn- dat als een route 500m verderop ligt of verplaatst wordt, ineens alle herrie en hinder voorbij is. Niets is minder waar.
Er komen zelfs klachten uit Amstelveen als er gestart wordt van de Aalsmeerbaan. Vliegtuigen vliegen dan hemelsbreed op ca. 5 km afstand en veroorzaken één aanhoudend soort gebulder, het geluid van de ene valt naadloos in de herrie van de volgende. Dat is zelfs in het winkelcentrum van Amstelveen meer dan goed te volgen.
Dat zal in Spaarndam, dat dichterbij ligt, hetzelfde, ja, nog erger zijn zijn, en dat 24 uur per dag.
LANGS Spaarndam vliegen geeft minder geluid dan OVER Spaarndam vliegen maar daarmee is de hinder nog lang niet verdwenen, hooguit wat verplaatst en een paar dB afgenomen.
Het herriepad waar veel hinder uit volgt is bij starters KILOMETERS breed aan weerszijden van de hartlijn.

Dat ik dit nu, anno 2009, nog moet uitleggen.....

Geplaatst door Thijs uit De Rijp

Volgens mij is de bewering van Jan Griese juist dat het dorpsraadslid ons op de bijeenkomst melde dat er geen of minder geluidhinder in spaarndam was. Ik ben er ook bij geweest en kreeg dezelfde indruk als J.Griese schetst.

Geplaatst door JH Griese uit Amstelveen

Accoord Ton, Goed dat je me corrigeert. Maar helemaal begrijpen doe ik het nog steeds niet.
Cerfontaine had toch gejokt? De beloften waren toch niet waargemaakt? Die route was weliswaar iets verschoven, maar volstrekt onvoldoende. De Vz Dorpsraad overwoog zelfs een rechtzaak. (Waar je vaak weinig mee opschiet,want kost zeer veel energie en geld)Waar was die commotie anders voor nodig? Er is dus nog steeds disproportionele overlast. De voorinfo op de BLRS Powerpoint klopte dus niet volledig, maar deels wel ? Of zie ik het verkeerd ?

Overigens geef ik Leo hier gelijk. En als ik het goed begrepen heb,wordt het gebied rond vliegpaden nog weer groter.
Er wordt hier nu en dan gepleit voor meer spreiding. Mijn persoonlijke angst is dan: dat het hele gebied in de loop van de tijd steeds intensiever zal worden volge-vlogen ,vooral als de economie weer aantrekt.
Er is ook door een deskundige geopperd, dat men bij Spaarndam meer oostelijk kan wegvliegen,vervolgens meer over het Noordzeekanaal.
Situeert men dan oostelijk van Spaarndam een handhavingspunt, direct naast de bebouwde kom, dan lijkt mij veel gewonnen.
(Er zijn nu zeker geen financien voor, vermoed ik,maar een ander voorstel is nog: Verplaats de Polderbaan 3km zuidwaarts en iets dichter op de Zwanenburgbaan (Kan volgens ICAO regels) (Kosten ca 1/2 miljard!)
Dan hef je het grondlawaai op te Hoofddorp, want het gaat er dan langs, en de vliegtuigen zitten dan ook weer iets hoger en dus gunstiger voor Spaarndam.
Ik hoor graag

Geplaatst door JH Griese uit Amstelveen

Je postte net je bericht voor het mijne Thijs, dat ik nog niet las, zie ik nu.
Later zocht ik contact met de Dorpsraad, die mij liet weten: Er is nog steeds veel overlast.
Reden waarom ik hier ook alert op ben,is ook het feit, dat de Dorpsraad voor het Aldersadvies stemde, en daarmee verder afstand nam, van de mogelijkheid (meer) handhavingspunten te plaatsen. (Zoals de 2e Commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid Eversdijk adviseerde : Er moeten ca 90 handhavingspunten bijkomen in de buitengebieden,want de zaak werd in 2002 NIET gelijkwaardig omgezet )
Met dit voorgenomen VVA stelsel, wordt het er steeds chaotischer en onbegrijpelijker op, met tientale afspraken. Daar begint geen jurist meer een procedure tegen)

Geplaatst door aa uit spaarndam

er is hier wel degelijk hinder van vliegtuigen ,het is helemaal erg als de zwanenburgbaan en de polderbaan alle twee te gelijk gebruikt worden .
het is inderdaad zo dat wij bijna 4weken weinig overlast hebben gehad maar dit kwam door de verkeerde windrichting
toen was het landend verkeer ,dat geeft ook wel herrie maar niet zo erg als het stijgende en die gaan bijna recht over ons huis

Geplaatst door Victor uit Krommenie

Heer Griese,

Het voorstel "Polderbaan 3km zuidwaarts en iets dichter op de Zwanenburgbaan"

Is géén goed idee vwb dichter bij de Zwanenburg.
De polderbaan een stuk zuidelijker leggen is WEL een goed idee, omdat er dan hoger aangevlogen kan worden.

Bij dichter bij elkaar leggen van polder en zwanenburg wordt er nog geconcentreerder gevlogen en heeft krommenie/assendelft (18.000 inwoners)nog meer last dan nu al het geval is.

Er wordt namelijk nu al recht over de woonkernen gevlogen.

De andere goede voorstellen die uitgevoerd moeten worden zijn: 1. Min 4 km om de woonkernen vliegen. 2.Veel hoger aanvliegen (>3km)

Bij starten vanaf de polder en zwanenburg zijn wij relatief beter af omdat er dan vaak eerder wordt afgebogen en er zowiezo hoger >3km boven de kernen wordt gevlogen, maar ook hier geldt dat de woonkernen op 4km afstand gemeden moeten worden...





Geplaatst door DB uit Aalsmeer

Beste Mensen,
Eindelijk haalt het Aalsmeerse herrie probleem ook eens de krant, want ook wij voelen ons net als in Spaarndam "vergeten en niet serieus genomen". U moet begrijpen dat de Aalsmeerbaan direct (dus heel laag met heel veel lawaai) de woonwijken van Aalsmeer invliegt -iedere minuut-. Deze vliegtuigen zitten niet 3 kilometer hoog maar véél lager. Het is echt niet te omschrijven hoeveel herrie en trillingen een stijgende cargo produceert. Ga maar eens aan het einde van de Kaagbaan staan, tegen de snelweg bij Hoofddorp. Ja daar,- waar je ze bijna aan kunt raken-. Zó stijgen ze op vanaf de Aalsmeerbaan alleen dan direct over alle woonwijken ipv over het weiland. En Nee, Wij wisten niet toen wij hier 15 jaar geleden kwamen wonen dat wij 10 jaar later, iedere minuut letterlijk de vloer onder ons zouden voelen trillen en gesprekken onmogelijk zouden zijn. Er is hier in het dorp altijd wel veel vliegtuiglawaai. herrie van De Kaagbaan en de Zwanenburgbaan is er altijd wel, het is hier nooit stil. Maar de stijgende vliegtuigen vanaf de Aalsmeerbaan maken je knettergek en ook écht ziek. 3 pieken per dag gaat nog net maar de héle dag herrie en trillingen is niet vol te houden. De Gemeente doet zijn best maar kan ook niet op tegen Schiphol, zij staan net als zijn inwoners met hun rug tegen de muur.


Geplaatst door Els uit Castricum

Toen ik dit laatste stukje las en daarna woe-dend de computer uitdeed, dacht ik: 'nee, ik kan deze buldernacht niet ingaan zonder mijn hart te luchten.' Dus nu toch ook een reactie.
Wat vre-se-lijk DB, wat je beschrijft. Hemel-schreiend.
En toen dwarrelde er weer allerlei gedachtes dwars door die woede heen.
Iemand opperde eens in Castricum om een mars naar Schiphol over de snelweg te organiseren. Uit ieder dorp kon men zich dan er bij aansluiten. Leuke gedachte vond ik het toen en nu nog! Een soort eendaagse met spandoeken van: 'Schiphol, je bent te vol!' Schiphol, niet verder, nee: je moet nu maar eens voorgoed naar zee.'
Maar evengoed zouden we weer een keer naar den Haag kunnen trekken met originele spandoeken waarin benadrukt wordt dat de rapen nu echt wel gaar zijn en de woede tot een kooppunt is gekomen en er maatregelen genomen moet worden.

Geplaatst door Chris uit Ouder-Amstel

Els, zouden vrouwen dan toch alleen maar aan winkelen denken?;-)) Waar zit uw kooppunt?
Grapje moet kunnen toch, maar het is wel heel erg wat er momenteel aan de hand is.
Waar zijn de bestuurders. Zij moeten samen een vuist maken. Alhoewel ik mij ook realiseer dat een afdoende oplossing niet bestaat voor het binnengebied. Alleen een lager maximale aantalsnorm voor Schiphol zou wenselijk zijn. Met de bouw van een alternatief Schiphol zou nu reeds begonnen moeten worden. Ook een goede stimmulering van de economie in crisistijden.

Geplaatst door Els uit Castricum

Nou Chris, ik zou denken: 'vrouwen, waar zit uw kook-punt.' Want ik verbaas me er over, hoe weinig vrouwen zich laten horen. Iedereen zou zich toch vre-se-lijk druk moeten maken, alleen al om het welzijn van onze kinderen? Maar helaas, ik lees alleen maar over allerlei technische gegevens met allerlei afkortingen, waar ik het spoor al lang van bijster ben, maar ik lees niets of praktisch niets, iets van een verontruste moeder of grootmoeder.
En ja, een grapje moet zeker kunnen. Dat vind ik zelf het leuke van deze website. Want er zit heel wat humor tussen, waar ik vaak smakelijk om zit te lachen. Dus doe meer lekker mee, hoor!

Geplaatst door aa uit spaarndam

nou ik als moeder maak me wel degelijk zorgen om de gezondheid van mijn kind vaak komen die vliegtuigen om 4 uur snachts over en dan is mijn hele gezin wakker (ook al slapen we met oordopjes het geluid gaat er dwars door heen )mijn dochter zit op het voortgezet onderwijs maakt lange dagen en heeft haar nachtrust echt nodig ,maar wie denkt er aan de kinderen niet schiphol en ook niet Den Haag

Geplaatst door Els uit Castricum

Prima Aa. Fantastisch dat je op deze website je veronwaardiging van je af schrijft!
Morgen hang ik als zeer verontwaardigde grootmoeder mijn vlag halfstok vanwege deze onrechtvaardigheid. Misschien een overweging, als je hier wat voor voelt, om een keer mee te doen? Maar ik begrijp het ook volkomen als je daar niets voor voelt, hoor! Ik heb het nog nooit eerder gevraagd omdat ik vind, dat je niemand wat op mag dringen.
Laat ik de volgende tekst mogen aanhalen van Mahatma Gandhi:
eerst negeren ze je
dan lachen ze je uit
vervolgens bestrijden ze je
en tenslotte win je!
Ik doe het nu anderhalf jaar en deze tekst heb ik zo ervaren. Maar het geeft een reuze goed gevoel om iets te doen. En mijn omgeving gaat het steeds leuker vinden!