Klachtenregen over Schiphol

SCHIPHOL - Het aantal klachten bij het bewonersaanspreekpunt Schiphol BAS is vrijdag drastisch toegenomen.
,,Het is niet dat de telefoon nu roodgloeiend staat. Maar normaal krijgen we per telefoon dertig tot veertig klachten en vrijdag kregen we er maar liefst 135’‘, constateert Ruud Wever van BAS. De meeste klachten worden overigens digitaal doorgegeven en dat kan ook nog enkele dagen later.
Reden voor de klachtenregen is het tijdelijk sluiten van de Kaagbaan voor startende vliegtuigen. De Kaagbaan wordt alleen nog voor landingen gebruikt en in de nacht voor starts. Met deze donderdag ingevoerde maatregel wil de luchthaven Schiphol voorkomen dat de geluidsbelasting voor het meetpunt bij Leimuiden wordt overschreden. Vorig jaar werd door het teveel inzetten van de Kaagbaan het niveau bij drie meetpunten nabij de Kagerplassen overschreden.
Nu ook dit jaar de Kaagbaan eigenlijk te vaak is ingezet voor starts (die geven de meeste herrie), wordt de baan tot 31 oktober zoveel mogelijk vermeden.
Het gevolg daarvan is dat vrijdag vrijwel alle starts vanaf de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan richting het zuiden werden gemaakt. ,,Dat leidde tot extra klachten uit Aalsmeer en Uithoorn die onder de Aalsmeerbaan liggen. Ook vanuit Rijsenhout werd geklaagd, omdat toestellen die zuidwaarts opstijgen vanaf de Zwanenburgbaan over Rijsenhout komen’‘, verklaart Wever. De komende weken blijft de Aalsmeerbaan de voorkeursbaan bij starts. De Zwanenburg- en Buitenveldertbaan worden ook vaker ingezet.
Geplaatst door Gerard uit NULL
Vliegverkeer geeft nu eenmaal hinder, is het niet hier, dan is het wel daar. Meer vleigverkeer geeft meer hinder. Minder hinder? Dan is de enige remedie minder vliegverkeer.
Maar dat gaat er bij Schiphol niet in. Inmiddels sorteert men alweer voor voor meer vrachtverkeer!?