Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Klachtenanalyse: Vergelijking van juli en augustus 2003 (samenvatting)

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 460 
|
 PVRC 
Klachtenanalyse: Vergelijking van juli en augustus 2003 (samenvatting)

    27 september 2003


    DE GROTE VERRASSING

Onder ‘knipselnieuws’ staat bij 27 september     ‘analyse…’, een     onderzoek van de klachtencijfers voor juli en augustus die door Cros     werden gepubliceerd.

Het verhaal is gortdroog en ik vraag me af hoeveel mensen er doorheen     kunnen komen. Je kunt het verhaal vergelijken met bewijsmateriaal in een     spannende zaak. Hoe spannend de zaak ook is, het verzamelen van gegevens     is laat je graag over aan Sherlock Holmes, Miss Marple, of Hercule Poirot.     Je gelooft het wel. Maar pas op, zonder Holmes, Marple of Poirot is er     geen oplossing en geen spannend verhaal.

Voor de mensen die zo verstandig zijn het droge part aan de     ‘deskundigen’ over te laten, zal ik hier dan in het kort samenvatten wat     er staat. De laatste bladzijde van het verhaal, als het ware.

Laat ik van tevoren zeggen dat er drie dingen zijn waar de     luchtvaartsecor bij klachten naar kijkt:
   
    (1) Hoeveel personen klagen? 
    (2) Hoeveel klachten zijn er? 
    (3) Hoeveel wordt er ‘s nachts geklaagd? 
   
    De sector vindt nummer (1) belangrijk. 
    Voor de klagers zijn het nummers (2) en (3).

Toen de Polderbaan eenmaal goed en wel in werking was, in juli, bleek     dat het doel van de luchtvaartsecor en politiek  was bereikt: het     totale aantal klagers was gedaald met meer dan 50%. Maar, één regio     hadden ze moeten opofferen en in die regio, de onze, waren de twee laatste     zaken, de klachten (2) en het verstoren van de nacht (3) tot onmogelijke     getallen gestegen. Mevrouw Schultz kan dan denken dat het nu maar blijven     moet zoals het is, voor ons is dit beslist niet zo.

En dan. plotseling. Augustus werd voor de mensen uit Castricum en     omgeving die last hebben van vlieghinder een verademing. Die verademing     volgde op de beslissing van de verkeersleiding om de Polderbaan nu eens     als startbaan te gebruiken, vooral ‘s nachts. Het was een complete     verrassing. De hinder werd veel minder. (Lees het gastenboek uit die tijd.     Mensen konden het nauwelijks geloven).

Kijken we opnieuw naar de cijfers, dan blijkt de doelstelling van de     Luchtvaart in augustus niet geschaad. Er zijn wel wat meer klagers maar     nog altijd de helft minder dan vroeger. Van de Luchtvaart kwam er verder     geen enkele klacht over afgenomen capaciteit. En wat blijkt onverwachts?     Dat het niet alleen in onze kontrijen aanvaardbaar rustig is, maar dat     alle klachten (2) en (3), overdag en ‘s nachts nu heel precies gelijk     verdeeld blijken te zijn over alle gemeenten ronds Schiphol. Niemand is     meer ‘opgeofferd’! En dat terwijl er geen enkele maatregel is genomen die     tegen de bestaande wetgeving gaat en die tot 2006 zou moeten wachten.

Laat Mevrouw Schultz nu niet meer zeggen dat het zo wel goed is. Zij     heeft er genoeg van, maar wij ook en met hetzelfde recht. En het kan     gewoon beter. Dat blijkt. Wanneer de Luchtvaart hieruit geen les trekt uit     de gegevens die ze zelf heeft verzameld, dan begrijp ik dat niet. Voor het     overige vind ik het wel griezelig dat Cerfontaine het aantal starts vanaf     de Polderbaan wil beperken (i.v.m. de invoerfout). Is dat wel in het     belang van de evenredige verdeling? Laat Mevrouw Schultz, maar ook de     Kamer, daar nog eens goed naar kijken. We hebben deze analyse gestuurd     naar CROS en LVNL en wachten met spanning op antwoord.

En Mevrouw Schultz? Ik hoop dat zij zich niet te hoog voelt om dit te     lezen, en anders neme ze maar de moeilijke weg, die van Poirot, Marple en     Holmes, dat is die van staatssecretaris.

Olav Bijvoet


Reacties op dit bericht