Klachtenafhandeling Schiphol definitief overgedragen aan Bas
SCHIPHOL - De afhandeling van klachten over geluidsoverlast rond Schiphol is met ingang van deze maand definitief door de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS) overgedragen aan het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (Bas). Dat heeft CROS bekendgemaakt. Bas voldoet nu aan alle gestelde eisen om de klachtenafhandeling op zich te kunnen nemen.
Bij de oprichting van Bas door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Amsterdam Airport Schiphol zijn door de leden van CROS een aantal voorwaarden gesteld aan de inrichting van de klachtenafhandeling. Ook aan de laatste voorwaarde, het inrichten van een ‘ombudsfunctie’, wordt nu voldaan.
Het gaat hierbij om een Rijksloket voor klachten en vragen over het Rijksbeleid en de wetgeving. Daarnaast is een ‘Commissie van Wijzen Bas’ ingesteld, waar mensen terecht kunnen met klachten over gedragingen van Bas.
In de CROS zitten bestuurlijke en bewonersvertegenwoordigers van 31 gemeenten, de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht, en de luchtvaartsector (LVNL, Schiphol, KLM, Martinair en transavia.com).
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam