Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Klachten Schiphol toegenomen

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1394 
|
 Echo 
Klachten Schiphol toegenomen

Vindplaats: http://www.echo.nl/ww-aa/buurt/lees/894490/klachten.schiphol.toegenomen/

AALSMEER - Bij de gemeente zijn de afgelopen periode veel vragen en klachten binnengekomen over het gebruik van de Aalsmeerbaan.

Deze baan wordt momenteel veel gebruikt voor vertrekkend luchtverkeer. De reden voor dit veelvuldige baangebruik bleek volgens de vragenstellers niet eenvoudig te achterhalen. bij Schiphol. Ook vroegen bewoners zich af of er wellicht weer sprake was van het structureel vaker inzetten van de Aalsmeerbaan als startbaan om de Kaagbaan te ontzien.

De gemeente legde de vragen van bewoners voor aan de Luchtverkeersleiding Nederland. Er werd gevraagd of er soms sprake is van een verandering in het baangebruik en de Kaagbaan nu minder ingezet wordt ten koste van de Aalsmeerbaan . Maar er is geen sprake van een wijziging in het baangebruik. De preferentievolgorde is niet gewijzigd. Dat wil zeggen dat bij voorkeur wordt gestart in noordelijke richting, van de Polderbaan al dan niet in combinatie met de Zwanenburgbaan. Daarbij wordt de Kaagbaan gebruikt voor landend verkeer, al dan niet in combinatie met de Aalsmeerbaan voor landend verkeer vanuit het zuiden. Daarbij heeft de Kaagbaan de eerste voorkeur. Dat wil zeggen dat alleen in de perioden waarin twee landingsbanen nodig zijn de Aalsmeerbaan wordt ingezet, aldus de Luchtverkeersleiding.

In de afgelopen periode is er veel vaker gestart in zuidelijke richting dan in noordelijke. De wind was de afgelopen periode veel vaker zuidelijk of kwam uit zuidwestelijke richting. Omdat vliegtuigen tegen de wind in moeten starten en landen kon er de afgelopen periode en ook nu nog maar sporadisch in noordelijke richting worden gestart. De baancombinaties die de eerste voorkeur hebben, konden daarom niet worden gebruikt. Dat leidde tot het gebruik van de Kaagbaan (baan 24) en de Aalsmeerbaan (baan 18L) voor startend verkeer naar het zuidwesten en zuiden.

De Aalsmeerbaan is meer in gebruik geweest dan de Kaagbaan. Soms was de Aalsmeerbaan alleen als startbaan in gebruik in plaats van de Kaagbaan. Een bewoner vroeg wat daar de reden voor is. Heeft de Aalsmeerbaan in die situatie dan toch een hogere preferentie dan de Kaagbaan? Dat wordt door de Luchtverkeersleiding ontkend. De Kaagbaan (baan 24) heeft als startbaan de eerste preferentie. Dat wil zeggen dat in de perioden dat maar één startbaan in gebruik is en de wind uit een zuid of zuidwestelijke richting komt, in principe de Kaagbaan wordt ingezet. Wanneer er sprake is van een piek in het uitgaande verkeer en er twee startbanen nodig zijn, wordt de Aalsmeerbaan (baan 18L) naast de Kaagbaan ingezet. Vliegtuigen die naar het zuid- en noordwesten moeten, starten dan vanaf de Kaagbaan, vluchten naar het oosten en noordoosten vertrekken van de Aalsmeerbaan.

Het is inderdaad de afgelopen tijd voorgekomen dat de Aalsmeerbaan meer werd ingezet dan op grond van de weerssituatie en de preferentievolgorde kon worden verwacht. Dit was het gevolg van verschillende operationele omstandigheden. Zo is de Kaagbaan verschillende malen voor kortere of iets langere periode buiten gebruik geweest vanwege werkzaamheden. Ook de aanwezigheid van vogels heeft tot afwijkend baangebruik geleid.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

M.a.w.:

u heeft t-herrie.
En als wij het nodig vinden heeft u nog meer t-herrie want daar verdienen wij ons brood mee.

Geplaatst door Gerard uit NULL

Krek zo is het. Als er al hindervriendelijker wordt gevlogen is het alléén als dat operationele besparingen oplevert, zo blijkt uit een recente toelichting van KLM die ik bij toeval onder ogen kreeg. Ze zéggen het natuurlijk niet op die manier, maar dat is wel de basis van de besluitvorming over hinderpreventief vliegen. En het is alleen de sector in dit verband die wikt en weegt. Niemand anders.