Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Klaagzang Schiphol valt in niet bij malaise Heathrow

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 684 
|
 Z24 
Klaagzang Schiphol valt in niet bij malaise Heathrow

Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine klaagt luidkeels over de vliegtaks en andere lastenverzwaringen die de overheid oplegt. Maar een blik op de problemen van Londen Heathrow laat zien dat Cerfontaine’s eigen droom - een geprivatiseerd Schiphol - veel grotere rampspoed kan brengen.

De financiële cijfers die Schiphol donderdag presenteerde oogden niet florissant. De winst daalde in de eerste helft van dit jaar met bijna 33 procent tot 95,8 miljoen euro. Die winstdip was wel wat geflatteerd, want zonder rekening te houden met de grillige resultaten van Schiphol’s vastgoedbedrijf, zakte de winst ‘maar’ 19 procent.

Schiphol-directeur Cerfontaine zag in de cijferpublicatie vooral aanleiding om uit te halen naar de inhalige overheid. De per 1 juli ingevoerde vliegtaks en de hogere uitgaven voor beveiliging spelen de luchthaven parten. Schiphol’s concurrenttiepositie dreigt te verzwakken, waarschuwde Cerfontaine.

Dat Cerfontaine weinig op heeft met het beleid van minister van Financiën Wouter Bos en diens ‘groene’ staatssecretaris Jan Kees de Jager valt op zich goed te begrijpen.

De vliegtaks van De Jager, die voor korte vluchten 11,25 euro en langere vluchten 45 euro per passagier bedraagt, werd een jaar geleden gepresenteerd als milieumaatregel. Maar koel beschouwd is eerder sprake van een ordinaire poging om de staatskas te spekken.

De milieubaten van de vliegtaks zijn immers twijfelachtig. Voor kortere vakantievluchten stimuleert de vliegtaks uitwijkgedrag richting luchthavens vlak over de grens. Bovendien is er geen directe koppeling met de CO2-uitstoot van vliegtuigen.

Bos bezorgde Schiphol eerder dit jaar een extra domper door de luchthaven te forceren dit en volgend jaar een superdividend uit te keren van telkens een half miljard euro.

Omdat de Nederlandse staat driekwart van de aandelen Schiphol bezit, krijgt Bos zo in twee jaar 750 miljoen euro in de schoot geworpen. Net nu Schiphol de gevolgen van de economische tegenwind begint te voelen.

Het verwijt dat de graaiende staat de concurrentiepositie van Schiphol aantast, is dus niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Alleen is dat niet het hele verhaal. De malaise die Cerfontaine schetst, is een stuk minder indrukwekkend als je even over het Kanaal kijkt, naar de grote rivaal: de geprivatiseerde Britse luchthaven Heathrow.

Heathrow valt samen met een reeks andere Britse luchtavens onder de British Airport Authority (BAA), een bedrijf dat sinds 2006 in handen is van de Spaanse vastgoedonderneming Ferrovial, een investeringsfonds uit Singapore en een Canadees pensioenfonds.

Deze private eigenaren kregen de afgelopen twee jaar veel kritiek op de dienstverlening en vertragingen met de oplevering van de nieuwe Terminal 5 op Heathrow.

In een woensdag gepubliceerd rapport koppelt de Britse mededingingsautoriteit deze gebrekkige publieke dienstverlening aan het feit dat BAA’s eigenaren de onderneming met relatief veel schulden hebben opgezadeld, waardoor er mogelijk te weinig is geïnvesteerd in de vernieuwing van luchthavens en de service.

De mededingingsautoriteit wil nu dat BAA twee van zijn drie Londense vliegvelden - te weten Heathrow, Gatwick en Stansted - verkoopt. Het bijna-monopolie van BAA zou mede de oorzaak zijn van de gebrekkige dienstverlening.

Hoe dit verder uitpakt, moet de komende maanden blijken, maar Nederland mag vooralsnog van geluk spreken dat de droom van Schiphol-directeur Cerfontaine, een geprivatiseerd Schiphol à la BAA, op een politiek veto is gestoten.

Want ondanks de uitkering van het superdividend, is de financiële positie van Schiphol nog altijd uiterst solide. Per 30 juni had de luchthaven, na aftrek van het superdividend, nog altijd een eigen vermogen dat 56 procent van het balanstotaal uitmaakte. Ter vergelijking: bij BAA was het vergelijkbare percentage per 31 maart 42 procent.

Over het vermogen van Schiphol om voldoende te investeren in de infrastructuur van de luchthaven bestaat dus weinig twijfel.


Wat betreft de dienstverlening valt er ongetwijfeld ook op Schiphol het nodige aan te merken. Maar bij vertragingen op intra-Europese vluchten scoort Schiphol bijvoorbeeld beter dan Heathrow en Frankfurt, blijkt uit recente cijfers van de Europese club van luchtvaartbedrijven

Cerfontaine mag best klagen dat Bos en De Jager uit naam van de staat snoepjes pikken, maar het kan makkelijk een graadje erger.

Jeroen de Boer


Reacties op dit bericht