Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Keuze voor Buitenveldertbaan vaak onduidelijk

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 707 
|
 Telegraaf Nagekomen van 11-01-14 
Keuze voor Buitenveldertbaan vaak onduidelijk

Meer herrie van Schiphol

AMSTERDAM - Luchthaven Schiphol heeft regelmatig geen duidelijke reden voor het gebruik van de Buitenveldertbaan als start- en landingsbaan. Dat concludeerde het Britse onderzoeksbureau Helios. In 2011 werd de baan bovendien veel vaker gebruikt dan verwacht: er vonden geen 27.000 starts en landingen plaats zoals werd voorzien, maar zo’n 41.500.

Omwonenden klagen over geluidsoverlast: de baan veroorzaakt meer ergernis dan de vier andere grote banen en zou juist het minst gebruikt moeten worden, vinden zij. Toen Schiphol in 2011 bij wijze van experiment met een nieuw milieunormen- en handhavingsstelsel (VVA: Vliegen Volgens Afspraak) begon, was beloofd dat de geluidhinder zou afnemen.
In 71 procent van die landingen begrijpt Helion waarom de luchtverkeersleiding een vliegtuig naar de Buitenveldertbaan stuurde, bijvoorbeeld vanwege zware zijwind. In 12 procent is er ‘deels’ een verklaring gevonden, in de resterende 17 procent van de gevallen helemaal niet.
Schiphol verwees zaterdag voor een reactie naar Luchtverkeersleiding Nederland. Die gaf echter aan pas maandag op het rapport te willen reageren.
Het kabinet heeft plannen om de huidige ‘harde’ regels voor geluidsoverlast te vervangen door de ‘gedragsregels’ van het experiment, waarbij Schiphol belooft zoveel mogelijk de Polderbaan en de Kaagbaan te gebruiken omdat die de minste overlast geven.
GroenLinks ziet dat echter niet zitten. Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren: „De mensen in de buurt hebben veel meer last van herrie dan van tevoren was afgesproken. Als Schiphol zich niet aan de afspraken kan houden, moeten er strengere regels blijven.” Ook is de partij tegen de afschaffing van het meetsysteem. „Schiphol kiest bewust voor deze baan. We moeten de overlast gewoon blijven meten en de veroorzaker daar op afrekenen. Meten is weten, ook bij geluidsoverlast.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

" Het kabinet heeft plannen om de huidige 'harde' regels voor geluidsoverlast te vervangen door de 'gedragsregels' van het experiment, waarbij Schiphol belooft zoveel mogelijk de Polderbaan en de Kaagbaan te gebruiken omdat die de minste overlast geven. "

Met alle respect, maar ten noorden van de (K)Polderbaan wonen ook meer dan genoeg mensen.
Vanuit het zuiden van Alkmaar / Heerhugowaard tot aan de Velserbroek(polder) geeft de (K)Polderbaan overlast.
In aantal van hoeveelheden zal het gebied wel minder mensen herbergen dan ten opzichte van het gebied Buitenveldert, maar om op deze wijze een kleinere groep het gelag te laten betalen, is zeer zuur! En mijn in ziens, asociaal. Vooral omdat er in de ''buiten gebieden'' geen handhaving plaats vind. Bovendien is het gebied ''landelijk'' waardoor de herrie een veel grotere impact heeft dan wanneer er over een stad wordt gevlogen, waar eigenlijk altijd een zekere mate van geluid aanwezig is. Bijvoorbeeld: het Uitgeestermeer was een ''stilte gebied''. Recreatie was hier de motor. Nu is het gebied verdronken in de vliegtuigherrie! Weg recreatiegebied.
Dat niet alleen het recreatiegebied is verdronken in de herrie, maar ook het dorp, mag duidelijk zijn.

Schiphol beloofd.....net als de regering.....
Ik geloof er helemaal niets van.


Geplaatst door A. Boeing

Afgelopen zondag ca 9.30 kwam van oost naar west dwars over Hoofddorp een toestel dat op volstrekt duistere gronden van de Oostbaan was opgestegen (zuidwestelijke richting). BAS zegt natuurlijk het waarom niet te kennen maar verder niet zeuren want het mag best..... En dat is precies het probleem, op de Buitenveldert en op andere banen. LVNL doet gewoon waar ze zin in hebben en verantwoorden is er niet bij en als er een rapport wordt gevraagd dan sjoemelen ze totdat het een beetje in het straatje past. En Den Haag? Ach, je weet wel van dat glas, die plas en alles.... Nu roepen ze natuurlijk even om het hardst maar dat duurt een week of hoogstens twee.....