Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kamervragen over manipulaties Schiphol

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1088 
|
 Parool 
Kamervragen over manipulaties Schiphol

SCHIPHOL - De PvdA in de Tweede Kamer vindt het volstrekt onwenselijk dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat de afgelopen twintig jaar onwelgevallige onderzoeksrapporten over Schiphol heeft laten veranderen om zo de groei van de luchthaven door te kunnen zetten.

Dat bleek onlangs uit een studie van twee onderzoekers van de TU Delft die deze krant ruim een week geleden publiceerde. De dubbele doelstelling van groei van de luchthaven en toch minder lawaai voor de omwonenden, was niet altijd haalbaar. Dan werden bepaalde aannames rond het aantal vluchten aangepast om de aanleg van de Polderbaan mogelijk te maken. Ook werden bepaalde onderzoeksvragen niet gesteld of informatie niet gebruikt. Voor alternatieven was niet echt plaats. Sommige onderzoekers werd gevraagd hun conclusies anders te formuleren of delen weg te laten.

Het Kamerlid Boelhouwer wil van de minister een reactie op deze publicaties. ‘‘Wat vindt u ervan dat volgens dit onderzoek van TU Delft kritische onderzoekers onder druk zijn gezet om hun resultaten aan te passen? Deelt u de mening dat deze gang van zaken, indien waar, volstrekt onwenselijk is? Zo ja, welke conclusies trekt u hieruit? Deelt u de mening dat de Tweede Kamer altijd moet kunnen beschikken over juist en objectieve informatie, waarin ook de mogelijk negatieve gevolgen van bepaalde keuzes inzichtelijk worden gemaakt, zodat de Kamer tot een goede afweging kan komen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u dat (verder) bevorderen’‘, wil Boelhouwer van demissionair minister Eurlings weten.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer uit Nederland

Zeer benieuwd wat deze CDA minister gaat antwoorden!

Geplaatst door Marc de Vlieger uit Enschede

Minister Eurlings is geen ster in het geven van antwoorden. Het gaat om grote belangen en geld.

Een voorbeeld: Al 20 jaar wil vliegveld Eelde een verlengde startbaan maar Eurlings spreekt zich hier niet over uit. Eelde is en blijft namelijk een verliesgevend verhaal en dat weet Eurlings ook. Dat is voor een minister echter geen leuk verhaal om te vertellen in het Noorden. Verlengen van de startbaan zal niet leiden tot meer vluchten en bestemmingen. Er is eenvoudig te weinig passagiersaanbod in de directe omgeving. Er is teveel concurrentie van vliegvelden in Duitsland, Lelystad, en als we niet oppassen straks ook van Vliegveld Twente.

Vliegveld Twente, als het er komt, zal ook 1 van die regionale vliegvelden worden die tot in lengte van dagen een verliesgevende exploitatie zal kennen. In de aanloop naar dit vliegveld worden cijfers (passagiersaantallen, werkgelegenheid) steeds opnieuw geinterpreteerd. Voor het publiek is het lastig om een goed oordeel te vellen. Van de politiek mogen we echter wel verwachten dat ze de juiste afwegingen maken.

http://vliegveldtwente.wordpress.com