Kamer wint advies in over Schiphol-privatisering
DEN HAAG - De Tweede Kamer gaat op korte termijn advies inwinnen van een onafhankelijke deskundige over de wijze van privatisering van de luchthaven Schiphol. De verkeerscommissie heeft zich daar woensdag voor uitgesproken, liet voorzitter Atsma (CDA) weten.
De gedeeltelijke privatisering van de luchthaven, die voorzien is in het regeerakkoord van Balkenende-2, is een getouwtrek aan het worden tussen de Kamer en dan met name het CDA enerzijds en het kabinet anderzijds. Het kabinet heeft een voorkeur voor een beursgang, na een advies van de internationale zakenbank Lazard.
Een door het CDA gesteunde onderhandse plaatsing van het minderheidsbelang van 49 procent zou ondanks een grotere opbrengst grotere financiële risico’s meebrengen en vergaande eisen van de nieuwe mede-eigenaren.
Het CDA houdt echter vast aan deze methode van vervreemding. De fractie gebruikt daarvoor berekeningen van het financieel adviesbureau Sequoia. De Kamer huurt een soort Salomon in, aldus CDA-Kamerlid Haverkamp. Volgens hem brengt onderhandse verkoop aan een select groepje institutionele beleggers (zoals pensioenfondsen) niet alleen 1 à 2 miljard euro meer op, ” maar je kan er beter op sturen”. Haverkamp doelt op afspraken over behoorlijk bestuur, investerings- en dividendbeleid teneinde de ” publieke belangen” (werkgelegenheid, milieu) van Schiphol veilig te stellen.
VVD-staatssecretaris Schultz van Haegen tilt niet al te zwaar aan weer een nieuw onderzoek dat de Kamer nu wil. “Ik vind het prima.” Maar vreemd vindt ze het wel dat het CDA nu zoveel waarde hecht aan de grotere opbrengst, terwijl de fractie in eerste instantie vooral zei de publieke belangen te willen waarborgen via onderhandse plaatsing