Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kamer wil inspraak voor omwonenden Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 600 
|
 Haarlems Dagblad (ANP) 
Kamer wil inspraak voor omwonenden Schiphol

DEN HAAG -  Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer wil dat omwonenden van Schiphol alsnog worden betrokken bij het opstellen van afspraken over de toekomst van de luchthaven. Dat bleek donderdag tijdens een hoorzitting over het Schipholbeleid.

Eind april besloot het kabinet dat de luchtvaartsector en lagere overheden als gemeenten uit de regio het dit najaar eens moeten zijn over een convenant. Daarin moeten harde afspraken staan over een aanzienlijke afname van de geluidsoverlast in het zogeheten ‘buitengebied’ en gelijkblijvende geluidsoverlast voor mensen die dichtbij Schiphol wonen. Alleen in ruil daarvoor mag de luchthaven verder groeien van ruim 400.000 nu tot 520.000 vluchten per jaar, en mogelijk meer.

,,Voor de omwonenden is tot nu toe geen rol weggelegd bij het opstellen van het convenant en dat is niet goed’‘, zei het CDA-Kamerlid Maarten Haverkamp. ,,Deze mensen moeten er nadrukkelijk bij worden betrokken’‘. Collega’s van VVD, PvdA, GroenLinks en de SP zijn ook voorstander van inspraak voor omwonenden.

Salderen

De oppositiepartijen, het Milieu- en Natuurplanbureau, Schiphol en belangenorganisaties van omwonenden van de luchthaven hadden geen goed woord over voor de plannen van het kabinet voor het zogeheten ‘salderen’. Dit komt neer op flexibele geluidsnormen, waarbij de herrie op de ene plaats mag toenemen, zolang de overlast elders maar afneemt en per saldo gelijk blijft.

,,Saldering maakt het mogelijk dat een plaats die nu geen last heeft van vliegtuigherrie, straks kampt met enorme overlast’‘, stelde voorzitter IJmte van Gosliga van de gezamenlijke bewonersplatforms.

CDA achter kabinet

Regeringspartij CDA is evenmin gecharmeerd van het salderen, maar schaart zich wel achter het besluit van het kabinet. ,,Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar we winnen er wel enige ruimte mee’‘, aldus Haverkamp. Het CDA heeft er geen bezwaar tegen als het een paar maanden langer duurt voordat de afspraken klaar zijn.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Olav uit NULL


WAARSCHUWING

Hier wordt gesproken over omwonenden in het Buitengebied. Dat zijn, wanneer U zorgvuldig leest, de bewoners van het gebied waarin men het volgens het kabinet in het najaar eens moet zijn over een convenant tussen "luchtvaartsector en lagere overheden als gemeenten uit de regio". Haverkamp zegt: hier horen dus ook de bewoners bij, (zoals in CROS).

Het gaat uitdrukkelijk niet om alle bewoners die hinder hebben van luchtverkeer, zoals bijvoorbeeld Kennemerland, of Santpoort, of Haarlem en Heemstede en verder gaat het over de derde partij, de bewoners, die in CROS naast gemeenten en Luchtvaartsector een plaats hebben.

Het kabinet is zich van dit soort onderscheid wél bewust. Van Geel hanteert bijvoorbeeld naast bewoners van het buitengebied de term "Bewoners in de wijde omtrek' (zie Hier ).

Zolang men niet duidelijker formuleert heb je hier dus niet veel aan. Opletten dus. De gevechten om convenanten in het buitengebied (in de officiele zin) zijn al tijden terug losgebarsten en behelzen een poging van Cerfontaine om te pacificeren in het buitengebied, zonder het probleem van de wijde omgeving aan te hoeven pakken.