Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Kamer wil beperking Buitenveldertbaan

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 684 
|
 Haarlems Dagblad 
Kamer wil beperking Buitenveldertbaan

DEN HAAG - De Buitenveldertbaan van Schiphol moet aanzienlijk minder worden gebruikt.

Tijdens het debat in de Tweede Kamer werd donderdag door de meeste fracties geconstateerd dat het nieuwe systeem van Vliegen Volgens Afspraak op zich goed werkt. Alleen moet iedereen zich dan wel aan de afspraken houden. Een daarvan is dat de Buitenveldertbaan minder wordt ingezet omdat de vliegtuigen hier laag over dichtbevolkte gebieden zoals Amsterdam Zuid-Oost en Amstelveen gaan.

De Buitenveldertbaan wordt met name bij storm ingezet, wanneer op andere banen vanwege teveel zijwind niet kan worden gevlogen. Ook slecht zicht is een reden om naar deze baan uit te wijken. Maar er zijn nog tal van kleinere redenen om de baan toch in te zetten. In feite zijn er teveel uitzonderingen van de regels, waardoor de baan te vaak wordt gebruikt. Dat moet minder willen de fracties.

Ook moet er een betere uitleg komen wanneer de baan toch wordt ingezet. Volgens staatssecretaris Mansveld is het inderdaad erg belangrijk om dagelijks te laten zien waarom van de regels is afgeweken. Dat is al deels het geval met het verslag van de dag, dat nog wel verder moet worden uitgebreid.

Nu is tien procent van de starts en landingen niet verklaarbaar, maar dat kan volgens Mansveld worden teruggebracht naar vier tot vijf procent. De enorme stijging in 2011 is volgens haar een uitschieter vanwege het weer en dat de twee jaren daarna minder is gevlogen op de Buitenveldertbaan. De nieuwe gebruiksregels, waarop de inspectie ook toezicht houdt, moeten de bewoners beschermen. Een absoluut plafond voor het aantal starts en landingen op deze baan komt er volgens Mansveld niet. ,,Het wordt voor de sector al een hele toer om binnen de totale geluidsregels voor de Schipholregio te kunnen groeien naar 510.000 vliegbewegingen.’‘


Reacties op dit bericht

Geplaatst door jhgriese

NB: 2011 zou een uitschieter zijn? Kom kom. 2011 had ca 41.000 vluchten 2012 had er 39.000, terwijl beloofd werd in 2008 en 2010,dat het er 27.600 zouden worden. 2011 was een gemiddeld weerjaar, en 2012 was een ONDER gemiddeld jaar. In 2013 zakte het aantal tot 33.000. Eindelijk, maar nog steeds een + van 6000 vluchten. Weer een forse overschreiding durfde men kennelijk nu niet aan,wat voor schoolopleiding zou die Staatssecretaris hebben,of had ze toch een geheime agenda? Per 1 mei zullen we weten,wat deze Stas van plan is........