Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kamer verdeeld over beloning verkeersleiders

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1255 
|
 NOS 
Kamer verdeeld over beloning verkeersleiders

De Tweede Kamer is verdeeld over de salarissen van luchtverkeerleiders. Bijna zeventig werknemers van Luchtverkeersleiding Nederland krijgen meer dan de Balkenende-norm van 181.000 euro.

Volgens het jaarverslag van deze semi-overheidsinstelling verdienen niet alleen bestuurders, maar ook veel verkeersleiders meer dan de premier.

Bij een groot deel van de Tweede Kamer is dat verkeerd gevallen. “De aantallen en de bedragen hebben me verbaasd”, zegt Emile Roemer van de SP. Het is hem opgevallen dat één persoon 442.000 euro verdient. “En die zit niet eens in de top van het bedrijf.”

Roemer vindt dat de verkeersleiders binnen de Balkenende-norm moeten blijven. De PvdA, PVV en GroenLinks zijn dat met de SP’er eens.

Stress
VVD, D66 en ChristenUnie willen zich niet met de beloning van de verkeersleiders bemoeien. “Het gaat om een stressvolle baan waarin veel aankomt op menselijke beoordeling en dat moet je lang kunnen volhouden”, zegt Ernst Cramer van de CU.

Hij vindt dat niet alles langs de lat van de Balkenende-norm moet worden gelegd. “In dit geval rechtvaardigt de zwaarte van de functie een goed salaris.”

Ook de Luchtverkeersleiding zelf stelt dat de hoge salarissen nodig zijn om te voorkomen dat de schaarse krachten naar het buitenland vertrekken.

Twijfel
Het hangt van het CDA af of er een meerderheid in de Tweede Kamer is om in te grijpen. Deze partij twijfelt nog, maar neigt er naar om de Balkenende-norm aan de luchtverkeersleiders op te leggen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Zelfs met die zogenaamde ''Balkenende-norm'' krijgen ze nog te veel, gezien het zooitje wat ze ervan maken..... Over het woord ''zooitje'' kan men natuurlijk van mening verschillen, maar rekening houden met de leefbaarheid van de omgeving van Schiphol zou toch zeker een eerste gebod moeten zijn. En niet ten dienste van een bedrijf dat puur drijft op kwantiteit en het incasseren van geld. Want ook de luchtverkeersleiders laten zich leiden door het grote geld. Alles onder de noemer ''verantwoordelijkheid''. Nu is dat een ruim begrip. Want ook iemand die vuil wegwerkt heeft een zekere maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wat mij betreft mag die hele luchtvaartsector behandeld worden als een normaal bedrijf, zonder overdreven salarissen. Maar helaas is dat nu net wat er scheef is in Nederland bv..

Geplaatst door Ton uit NULL

Natuurlijk zijn verkeersleiders nodig.
Maar wát een overschatting van hun eigen belangrijkheid, zoals trouwens de hele sektor en de hele vliegerij dat doet.
We hebben namelijk óók zéér veel behoefte aan:
-goede leerkrachten
-goede verpleegkundigen in gewone en in psychiatrische ziekenhuizen
-goede ouderenverzorgers(sters)
-goede jeugdleiders
-goed ambulancepersoneel
-goede buschaufeurs op stad- en streekbussen en op reisbussen
-goede politiegenten
-goede artsen
-goede ministerpresidenten
-goed gevangenispersoneel
-enz.
Allemaal mensen die dagelijks met grote groepen mensen omgaan en samen met hen risico's lopen.
Met vaak een 4-jarige opleiding of nog wel even wat langer en die zelf hebben moeten betalen of het geld ervoor hebben moeten lenen in tegenstelling tot de opleiding van de verkeersleiders, die, zoals mevr. Wenting zegt, dat allemaal kado hebben gekregen.
En nu een vet salaris omdat ze zo moeten opletten.
Wel, er zijn er wel meer werknemers in een dergelijke situatie.
Dergelijke exhorbitante salarissen zijn onnodig en ongewenst.

Geplaatst door JH Griese uit Amstelveen

Verbazingwekkend dergelijke salarissen!
Te gek voor woorden. Ik begrijp de CU en D-66 niet. CU die toch normaliter erg kritisch is over Schiphol !

Geplaatst door leo uit de kwakel

** wel eens naar de communicatie geluisterd tussen vliegtuigen en de grond?

Daar wordt je niet vrolijk van. Er zijn er maar weinig die dat kunnen en de beloning is er dan ook naar. Niets mis mee. Het zijn vaklui, hoe je ook over Schiphol denkt.
Het zijn de verkeersregelaars in de lucht. Dat die verkeersregels beter zouden kunnen is misschien waar maar daar gaan ZIJ niet over.

Geplaatst door Boudewijn uit Aalsmeer

Leo, ik vind je verwoording 'vaklui' precies de juiste.
Over die verkeersregels zou je wel kunnen discussieren, maar één ding staat muurvast: zij gaan niet over die regels, en bovendien mag je over hun verantwoordelijkheid niet twisten.

Dat is een heel andere verantwoordelijkheid dan die V.O.S. aanhaalt, snapt V.O.S. wel waar we het over hebben?

Ik citeer:

-- Wat mij betreft mag die hele luchtvaartsector behandeld worden als een normaal bedrijf, zonder overdreven salarissen. Maar helaas is dat nu net wat er scheef is in Nederland bv.. --

Hoezo scheef? Scheef is het feit dat linkse politici, die streven naar nivellering, straks een topbaan vervullen in het buitenland.
Zijn zij het dan nog, die bezwaar maken tegen zo'n hoog salaris? Maken zij zich dan nog zorgen over het Nederland van toen, wat nu geruineerd is?

En we hebben het niet over de luchtvaartsector. Luchtverkeersleiders maken geen onderdeel uit van de luchtvaartsector, zij zijn overheidspersoneel.
Dezelfde overheid!

En ook de reactie van Ton vind ik weerzinwekkend.
Je schrijft:

-- Met vaak een 4-jarige opleiding of nog wel even wat langer en die zelf hebben moeten betalen of het geld ervoor hebben moeten lenen in tegenstelling tot de opleiding van de verkeersleiders, die, zoals mevr. Wenting zegt, dat allemaal kado hebben gekregen. --

Dat bijv. de politie te weinig verdient,
daarover ben ik het nog wel eens.

Maar verder begrijp je jezelf niet.
En je hebt totaal geen kennis van zaken.
Even Googlen en ik lees toch echt
dat de opleiding tot politieagent volledig betaald wordt?
En voor de opleiding tot luchtverkeersleider, ook overheidsonderdeel,
geldt dus hetzelfde.
Een opleiding die overigens ook een paar jaartjes duurt, en zeker niet veel minder zwaar is.

Geplaatst door Vliegminder uit Lelystad

De overheid kan enorm besparen door de verkeersleiders te vervangen door computers. In veel landen is men daar al mee bezig, en tot volle tevredenheid. Computers hebben geen vier jaar opleiding nodig, programma's zijn al geschreven en 'wielen' hoeven niet uitgevonden te worden. Maar ja als je ruim boven de norm verdient, is zo'n voorstel niet bespreekbaar. Zoals al vaak door piloten geschreven kan er dan veel nauwkeuriger gevlogen worden, met minder menselijke fouten.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Dat is een heel andere verantwoordelijkheid dan die V.O.S. aanhaalt, snapt V.O.S. wel waar we het over hebben?

Schiphol = voor het overgrote deel overheid.
Luchtverkeersleiding = overheid.
Deze twee sectoren zijn met elkaar verweven.

Salarissen zijn (ook) in Nederland bv. in een aantal beroepen (ook overheid) exorbinant.
Daar hebben we het over..... en de verantwoordelijkheid van de luchtverkeersleiding is natuurlijk hoog, alleen mag (en zou het zelfs moeten) kan er zeer zeker wel meer worden gelet op de neveneffecten die de luchtvaart met zich meebrengt, i.p.v. het gaan voor meer en meer geld. Je vak zou je passie moeten zijn, en niet het vullen van een zak geld, die al bol staat. Maar ja, daar gaan ze toch niet over?

Geplaatst door JH Griese uit Amstelveen

3 tot 4x de Balkenende norm. Het blijft voor mij idioot. Het mogen dan vaklui zijn.
Ik ken er een aantal, die verder niet zo veel meer kunnen. Een incrowd cultuurtje

Geplaatst door Els uit Castricum

Kortom, hoe het ook allemaal zij: voor mij is het zaterdag 31 oktober weer 'de dag van de onrechtvaardigheid' en gaat de vlag halfstok!! Dit stille protest is er nu al anderhalf jaar. Ik hoop, dat er een keer een eind aan mag komen! En dat hij in top mag vanwege de rechtvaardigheid, waar we recht op hebben!

Geplaatst door Theo uit Katwijk

Mijn geloofsgenoot zei: "Gaat u rustig slapen. Er komt geen oorlog." En dit keer heeft hij wel gelijk. Zelfs de mannen van de CU hebben zich achter de politieke waterlinie verschuild. In deze tijd houdt iedereen zich aan de democratische regels. Zelfs een demonstratie voor de Tweede Kamer wordt toegelaten.
Gaat u rustig slapen. De trein naar Den Haag is (nog) niet vertrokken.

Geplaatst door Victor uit Krommenie

Niemand zou meer dan de balkendende norm moeten verdienen.
Is dat nu 180K? of alweer 230K geworden?
Niemand is dat ook waard.
Bovendien is het totaal niet nodig want met zon salaris valt rijkelijk te leven.

Met het geld dat overblijft kunnen veel beter dingen worden gedaan.