Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kabinet zet rem op groei Schiphol

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 857 
|
 Haarlems Dagblad 
Kabinet zet rem op groei Schiphol

DEN HAAG - De afspraken in het regeerakkoord zetten een rem op de groei van Schiphol, zo stelt het Milieu- en Natuurplanbureau. De groeimogelijkheden worden volgens het MNP beperkt door de belofte om de bestaande milieunormen te handhaven én woningen op grotere afstand beter te beschermen tegen geluidshinder.


Schiphol houdt vast aan de eerder toegezegde groeimogelijkheden, aldus een woordvoerster. Het aantal vluchten op Schiphol mocht van het vorige kabinet onder voorwaarden fors toenemen naar 600.000 per jaar. Maar volgens de analyse van het MNP zal het akkoord van de nieuwe coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie ‘beperkingen inhouden voor de omvang van het vliegverkeer’.

Het MNP stelt dat het niet mogelijk is om gelijktijdig Schiphol te laten groeien, de bestaande milieunormen te handhaven én de geluidsoverlast in het buitengebied te verminderen. Er is volgens het bureau alleen aanzienlijke groei van het vliegverkeer mogelijk als een van deze twee milieudoelstellingen wordt losgelaten. Maar ook dan zijn vlootvernieuwing en stillere vliegprocedures nodig om de hinder te beperken.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Een citaat uit het rapport:

“De in het regeerakkoord gemaakte keuze zal beperkingen inhouden voor de omvang van het
vliegverkeer. Wanneer ofwel de bescherming in het binnengebied, ofwel verbeterde
bescherming van het buitengebied, wordt losgelaten als doelstelling, dan is vanwege de te
verwachten verbetering (technisch operationele maatregelen en vlootvernieuwing)
aanzienlijke groei van het vliegverkeer mogelijk.”

http://www.mnp.nl/images/500085003 MNP Rapport regeerakkoord GB _tcm60-32612.pdf


Geplaatst door gerard uit NULL

1) 'verbeterde bescherming van het buitengebied'. In deze context word daarmee neem ik aan het gebied bedoeld van o.a. de IJmond en regio Castricum. Pijnlijk is dat dit gebied nu in het geheel geen milieulimieten kent. Hoezo dus 'verbeterd'?

2) Hoezo 'eerder teogezegde groeimogelijkheden'? Door een nóg eerder kabinet BESLOTEN dat de groei binnen de milieugrenzen zou moeten plaatsvinden, en dat de vastgeselde grenzen echt de limit zouden zijn. En die limit was al erg ruim. Die zogenaamde toezegging van 600.000 is nooit hard toegezegd. Het is iets dat Schiphol steds noemde en dat nooit door het kabinet werd weersproken. Maar daarmee is het nog geen harde toezegging!

Journalisten, doe uw werk in hemelsnaam!

Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen

Gerard Je hebt het grootste gelijk van de wereld. De laatste toezeggingen vaneen Kabinet stammen uit 1999, toen Schiphol er 100.000 vluchten bij zou krijgen verdeeld over 5 jaar. Dus 20.000 per jaar, maar wel met de MANTRA: MITS binnen de Milieugrenzen.
Dat betekende dus van 420.000 naar 520.000, met nog steeds die Mantra MITS..etc.

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Ik realiseer me ineens dat ik ook in het buitengebied woon. Weliswaar één kilometer en met een uitvliegroute boven mijn hoofd, maar toch...
Ben benieuwd wat die betere bescherming inhoudt in het buitengebied, een "per saldo" vermindering?

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Dat wordt nog een leuke spagaat: op het ene moment behoor je tot buitengebied zodat je recht tot compensatie niet bestaat, het volgende behoor je niet tot het buitengebied zodat je tot een 'slechts kleine groep behoort die nu eenmaal pech hebben gehad'...?