Kabinet stelt Toekomstverkenning Schiphol vast
De ministerraad heeft vandaag op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister Cramer
van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ingestemd met de lange termijnverkenning van Schiphol. De
verkenning geeft aan welke ruimtelijke mogelijkheden het kabinet verder wil onderzoeken met het oog op de toekomst van
Schiphol vanaf 2020.
Afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag naar vliegverkeer en de inzet van nieuwe technologie is tussen 2015 en
2030 de grens van de groei van Schiphol bereikt. Naar aanleiding daarvan is in het kabinetsstandpunt Schiphol uit 2006
besloten de toekomstopties voor de lange termijnontwikkeling te onderzoeken. Deze verkenning is afgerond. Het kabinet
heeft nu besloten dat het de volgende opties verder wil onderzoeken in de vervolgfase:
- Een aanpassing van het banenstelsel op Schiphol: deze optie biedt kansen voor zowel de knooppunt- als de vestigingsplaatsfunctie van Schiphol. Daarnaast kan een veranderd banenstelsel een positief effect hebben op de leefomgeving. Door bijvoorbeeld andere aanvliegroutes kan de geluidshinder worden verminderd. Om deze optie open te houden heeft de minister van Verkeer en Waterstaat de provincie Noord-Holland gevraagd de reservering van de parallelle Kaagbaan te verlengen.
- Het gebruik van de regionale luchthaven Lelystad Airport en de militaire luchtvaarttereinen Eindhoven en Twente als overlooplocaties voor Schiphol. Om tot een toekomstvast ontwikkelingsperspectief voor zowel de Nederlandse luchtvaart als voor de luchthaven Lelystad en haar omgeving te komen, onderzoekt het kabinet voor de vervolgfase ook een meer noordoostelijk gelegen locatie in Flevoland grenzend aan de Hanzelijn.
- De 'nul'-variant: hierbij wordt het maximaal aantal vliegbewegingen dat in de middellange termijn overeenkomst wordt vastgelegd, ongewijzigd naar de lange termijn doorgetrokken. De overeenkomst over de middellange termijn ontwikkeling van Schiphol wordt naar verwachting in mei met de regio en de sectorpartijen aan de Alderstafel gesloten.
- De 'ruimtelijke krimpoptie': hierbij worden alternatieven gezocht voor met name het verkeer dat niet aan de mainport gebonden is. Hierdoor wordt het ruimtebeslag van de luchtvaart in Nederland per saldo kleiner. Alternatieven voor het voorzien in de internationale vervoersvraag zijn het strategisch benutten van het hogesnelheidsnet en van buitenlandse (grens)luchthavens.
De manier waarop de verschillende opties verder worden uitgewerkt en afgewogen, wordt neergelegd in een plan van
aanpak structuurvisie dat voor de zomer gereed is. De uiteindelijke keuze voor een optie of voor een combinatie van
opties wordt onderbouwd in de Structuurvisie Schiphol die naar verwachting eind 2009 verschijnt.
Het project Toekomstverkenning Schiphol is een onderdeel van het kabinetsprogramma Randstad Urgent. Met Randstad Urgent
pakken kabinet, provincies, gemeenten en stadsregio's samen de problemen in de Randstad aan. Zo moet de Randstad
weer een economisch sterke regio worden, waar het aantrekkelijk is om te wonen en te recreëren.
Geplaatst door Olav Bijvoet uit Castricum
REACTIE VAN DE RAAD VOOR VERKEER EN WATERSTAAT EN DE VROM-RAAD
Nieuwsbericht | 20-03-2008
Het Schipholbeleid voor de lange termijn moet gebaseerd zijn op nationale publieke belangen. Schiphol moet daarbij zorgen voor de optimale bereikbaarheid, waarbij voldaan wordt aan de nationale belangen van zowel economie als milieu. Een selectief gebruik van Schiphol en de overige Nederlandse luchthavens is de beste oplossing om deze optimale bereikbaarheid te realiseren. Het is aan de politiek om heldere keuzes te maken in de afweging van deze nationale belangen. Dit schrijven de Raad voor Verkeer en Waterstaat en de VROM-raad aan Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat over de langetermijnontwikkeling van Schiphol.
In zijn advies ‘Helder kiezen, keuzes helder maken’ adviseert de Raad voor Verkeer en Waterstaat over de langetermijnverkenning Schiphol die de Minister van Verkeer en Waterstaat 20 maart 2008 naar de Tweede Kamer heeft gezonden.
Na de mythe van de dubbeldoelstelling uit 1995 en het toestaan van groei van Schiphol binnen vaste milieurandvoorwaarden in 2003, pleit de Raad voor een ander uitgangspunt voor het Schipholbeleid. Het gebruik van Schiphol en de overige Nederlandse luchthavens moet zorgen voor de gewenste mate van bereikbaarheid waarbij voldaan wordt aan de publieke nationale belangen economie en milieu. De omvang van Schiphol volgt uit deze nationale belangen en niet uit het bedrijfsbelang van Schiphol.
De gewenste mate van bereikbaarheid vereist een politieke keuze in de afweging tussen economie en milieu. Deze afweging dient continu plaats te hebben zonder vaste economische en milieurandvoorwaarden. Naar de mening van de Raad dient maximale groei van Schiphol het milieubelang niet en vergaande krimp de economie niet.
De Raad pleit daarom voor selectief gebruik van Schiphol en de overige Nederlandse luchthavens. Dat kan door niet hubgebonden luchtvaartsegmenten uit te plaatsen uit Schiphol. Chartervluchten, low cost carriers en vliegtuigen die alleen vracht vervoeren, komen hiervoor in aanmerking. Voor uitplaatsing kunnen regionale luchthaven, militaire luchthavens en mogelijk ook buitenlandse luchthavens worden gebruikt. De Raad adviseert tevens om prioriteit te geven aan die bestemmingen en frequenties die nodig zijn voor de benodigde bereikbaarheid van Nederland.
Voor de realisatie van selectief gebruik van Schiphol en de overige Nederlandse luchthavens ziet de Raad een grote rol voor het Rijk weggelegd.
Naast selectief gebruik van luchthavens pleit de Raad ervoor bij de totstandkoming van het langetermijnbeleid voor Schiphol rekening te houden met de effecten van huidig en toekomstig CO2-beleid op de vraag naar luchtvaart.
Om de betrouwbaarheid van de vliegoperaties op Schiphol te verhogen kan aanleg van de 6e baan (parallelle Kaagbaan) belangrijk zijn. De Raad adviseert derhalve de ruimtelijke reservering van deze baan te verlengen. Naar de mening van de Raad zou het dan mogelijk moeten zijn een andere baan te sluiten.
COMMENTAAR
Dit is een reactie van de raden op de bovenstaande langetermijnverkenning
Indien dit de uitgangspunten worden voor beide ministeries gloort er hoop aan de horizon!
Zie ook commentaar hieronder op het artikel in het Haarlems Dagblad