Kabinet staart zich blind op groei Schiphol
17 april 2009 - Het kabinet mikt nog steeds op forse groei van Schiphol en regionale luchthavens. Stichting Natuur en Milieu acht dit erg onwaarschijnlijk en vanuit klimaatambities onwenselijk. Mirjam de Rijk, algemeen directeur: ‘De minister houdt krampachtig vast aan onrealistische groeicijfers. Bovendien mist deze luchtvaartnota een slimme en groene toekomststrategie.’
Recentelijk vond een meerderheid van de Tweede Kamer dat de minister nog eens goed naar de groeicijfers van de luchtvaart in Nederland moest kijken. Die groei was immers gebaseerd op verouderde prognoses, vol achterhaalde aannames. Het aantal vliegbewegingen is de afgelopen jaren namelijk redelijk constant rond de 425.000 vluchten per jaar en is nu tijdens de crisis nog veel minder. Het kabinet rekent echter nog steeds op 580.000 vluchten in 2020. De minister heeft kennelijk niets met deze motie gedaan en houdt krampachtig vast aan onrealistische groeicijfers. Met een lagere groei is overloop naar regionale luchthavens, met alle bijbehorende investeringen en overlast, onnodig.
De hoge groeicijfers zijn ook onwaarschijnlijk in het licht van de klimaatdiscussie. De luchtvaartnota doet hier heel zonnig over: al die groei kan best, want de luchtvaart zal klimaatneutraal zijn in 2040. Dit is vooral wensdenken zonder enige onderbouwing. Zelfs als voor de luchtvaartsector het strengste (prijs)beleid wordt ingezet, en als alle nog niet ontwikkelde maar wel wenselijke techniek op tijd beschikbaar komt, dan nog is het aandeel van de luchtvaart in de klimaatemissies te hoog om de opwarming van de aarde onder de 2 graden Celsius te houden. Het kabinet is dan met de luchtvaartnota niet voorbereid op deze toekomst.
Natuur en Milieu pleit liever voor een ‘Lean & Green Schiphol’: een economisch slimme en groene toekomststrategie, waarbij de luchthaven het centrum is van een groeiend netwerk aan hogesnelheidslijnen in Europa. Een toekomstgericht Schiphol legt bovendien het accent op de economisch belangrijke bereikbaarheid voor de Randstad en minder op het bedienen van overstappende en low cost reizigers én haalt natuurlijk alles uit de kast als het gaat om milieubeleid.
Publicatiedatum: 17-04-2009