Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kabinet: schonere luchthavens mogen groeien

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 737 
|
 GWW-krant 
Kabinet: schonere luchthavens mogen groeien

Schiphol mag zich alleen verder ontwikkelen als ‘mainport’ en economische motor als de luchthaven per 2040 klimaatneutraal is. Dit staat in de Luchtvaartnota van de ministers Eurlings en Cramer, waarmee het kabinet vrijdag instemde.

De uitstoot van broeikasgassen, zoals kooldioxide, moet daarom zoveel mogelijk worden teruggedrongen. De overgebleven uitstoot moet worden gecompenseerd door het planten van bomen.

Voorts handhaaft het kabinet de tariefdifferentiatie op Schiphol, waardoor het vliegen met lawaaiige vliegtuigen wordt ontmoedigd door het duurder te maken.

Ook rond de vliegvelden van Lelystad en Eindhoven moet naast de CO2-uitstoot de geluidshinder terug.

Het bureau SEO van de Universiteit van Amsterdam becijferde dat het jaarlijkse vliegverkeer op de drie Nederlandse luchthavens bij krachtig economisch herstel zal toenemen van in totaal 580 duizend vluchten tot ruim 650 duizend in 2020. Schiphol mag groeien tot 510 duizend vluchten per jaar, Eindhoven en Lelystad zijn aangewezen voor de resterende vluchten.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit Castricum

Werkelijk, ik ging over mijn nek nu ik deze laatste knipselnieuwsen heb gelezen. Wat een mooie en misleidenden verkooppraatjes. Bah.
Neem alleen al de misleidenden informatie over 121.000 arbeidsplaatsen. Weet men wel dat er een groep vliegers is, die niet eens in Nederland woont maar even hier naar toe komt, op een goedkope kamer overnacht om hun vlucht de volgende dag te vliegen en dan weer hup naar Duitsland, naar Frankrijk en naar België terug te vliegen? Die vinden Nederland veel te vol en te benauwd. Uitzendkrachten uit het buitenland, die op Schiphol werken en die rustig weer enige tijd terug gaan naar hun vaderland? Begrijp me goed, ik gun iedereen een boterham en werk, dat is vanzelsprekend, maar waar het mij om gaat is, dat dit aantal genoemd wordt alsof het gaat om alleen mensen, die hier wonen en werken. Verder al die loze opmerkingen van schoon Schiphol. Alleen al de gezondheidsklachten aan de luchtwegen, bijvoorbeeld in Castricum zouden kunnen vertellen hoe vuil de luchtvaart is. Er moet een Godswonder gebeuren om vliegen schoon te laten worden. En mocht het schoon worden dan is er nog het intense lawaai al zouden de vliegtuigen het geluid van een bromvlieg maken dan nog is het om gek te worden. En dan het gevaar en het grote leed als er eentje neerstort en dat we zeker niet kunnen ontlopen met al die vluchten. Het is een gewetenloos betoog van al die mensen, die deze plannen uitdenken.
Je moet maar durven. En mensen van Lelystad en Eindhoven, ik wens jullie veel sterkte met alle mooie praatjes. Wij weten beter na 6 jaar ellende!

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

2040?

Over vlieg tuig gesproken:
hoeveel van de regelgeving ten bate van het milieu zijn er de afgelopen 31 jaar overeind gebleven?

Inderdaad, geen 1.

Maar het komt allemaal goed hoor, we gaan ter compensatie bomen planten.

Geplaatst door Maaike uit Leiden

En het lawaai dan?