Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Kabinet lapt slaapgebrek rondom vliegvelden aan zijn laars

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 476 
|
 SNM 
Kabinet lapt slaapgebrek rondom vliegvelden aan zijn laars

De 2 miljoen mensen die ’s nachts slecht slapen door de vliegtuigherrie van Schiphol worden geen spat wijzer van het kabinetsstandpunt over nachtelijke geluidbelasting door Schiphol. Opnieuw moet de gezondheid en de kwaliteit van leven van velen wijken voor vermeende economische belangen.

Het kabinet komt niet verder dan er “bij de luchtvaartsector sterk op aan te dringen het nachtregime tussen 6 en 7 uur toe te passen zolang de capaciteit dat toelaat.” Deze cosmetische maatregel staat in het ‘kabinetsstandpunt nachtelijke geluidbelasting door vliegverkeer en effecten op de slaap’ dat op 27 april 2005 naar de Tweede Kamer werd gezonden.

Tussen 6 tot 7 uur ’s ochtends valt het kwetsbaarste uur van de slaap: mensen worden dan het gemakkelijkst wakker en slapen het moeilijkst weer in. Natuur en Milieu vindt dat juist in dat uur het vliegverkeer volgens het nachtregime afgehandeld moet worden: maximaal 20 tot 25 landende toestellen per uur, die speciale nachtroutes volgen. Hetzelfde geldt voor vertrekkende vliegtuigen.

Natuur en Milieu vindt dat charterverkeer, prijsvechters en vrachtvliegtuigen in dit vroege ochtenduur geleidelijk moet worden geweerd, om ruimte te houden voor mainportverkeer. Vliegtuigen die aansluiting geven op andere vluchten, moeten voorrang krijgen. Het kabinet moet bovendien het nachtregime verplicht stellen, omdat Schiphol dit niet als haar belang ziet. Alleen dan zullen de luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen de noodzakelijke creativiteit aan de dag leggen.

In een gebied met een doorsnede van 55 kilometer rond de luchthaven ervaren 200.000 mensen ernstige slaapverstoring, worden 45.000 mensen meer dan drie keer per nacht wakker en slikken 4.000 mensen zware slaapmiddelen door het vliegtuiglawaai. Het RIVM concludeerde dat het gebied waarin slaapverstoring optreedt veel groter is, maar het kabinet negeert dit.

De slaapverstoring wordt verder onderschat doordat het kabinet ervan uit gaat dat 2 miljoen mensen – zelfs in de zomer – wel met gesloten ramen zullen slapen. Natuur en Milieu vindt dat de Tweede Kamer het kabinet snel tot de orde moet roepen en maatregelen moet afdwingen voor een gezonde nachtrust.

Klik hier voor de eerste reactie van Natuur en Milieu op het kabinetsstandpunt

Klik hier voor het kabinetsstandpunt

Download hier het rapport “Beoordelingskader Gezondheid en Milieu: nachtelijk geluid van vliegverkeer rond Schiphol en slaapverstoring” van het RIVM, mei 2005 (pdf, 1,5 MB)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door AN

Ik vraag me af wat de regering gedaan zou hebben als in het document, wat het kabinetsstandpunt vertegenwoordigd,

- in plaats van "Schiphol" het de woorden "Kerncentrale Borssele",
- in plaats van "Slaapverstoorden" de woorden "Mensen met schildklieraandoeningen",
- in plaats van "Geluidsoverlast" er "radioactieve straling"...

etc. etc. had gestaan....


P.s. heer Aalegeiz: inmiddels ben ik om, ook van Geel behoort tot de categorie "Vlieg Tuig".

Geplaatst door Jan Griese

Dit is zeer ernstig!! ALARM...
De beloften tot verlenging vande nacht dateren al vanaf 1996: Motie van Gijzel, Te Veldhuis, van het Riet. Er zou een slaapverstoringsonderzoek komen. Na de begrijpelijke vertraging, want het is technisch een moeilijk onderzoek, kwam er het onderzoek in nov 2002, na òòk opzettelijke vertraging`. Daarna vond Stas. van Geel het noodzakelijk ook de Gezondheidsraad nog te consulteren. toen moest er nog een beoordelingskader Gezondheid gemaakt worden. (Er was natuurlijk al meer dan genoeg verontrustend bewijs)
Eindelijk neemt van Geel en het kabinet nu een standpunt in: Nachtregime gaat van 6 naar 7 uur MITS DE CAPACITEIT HET TOELAAT
Dus een cosmetische maatregel.
We zullen de zaak bestuderen, en a.s Platformoverleg vergadering 18 mei te Amstelveen bespreken, en de verschilende gemeenten alarmeren.
Dit kan niet
vr groet Jan Griese Secr. PLRS

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

De afgelopen weken is het weer verschrikkelijk.
Van ’s ochtends half vijf tot en met ’s nachts 1 uur denderen er kisten over je heen. Dag in dag uit.
Het zijn er iets minder dan ten tijde van de opening van de Polderbaan, toen haalden we met gemak 60+ kisten per uur. Nu zijn het er ongeveer 40+ en tussen 23:00 en 01:00 een stuk of 15, net als tussen 04:30 en 06:00.
CROS komt niet verder dan aan te geven dat dit allemaal binnen de regelgeving is. Incidenten van kisten die volstrekt een andere kant op vliegen dan 99% van de vliegtuigen worden of niet behandeld, of in de doofpot gestopt want daar hoor je nooit meer wat over of zo lang na datum dat je allang vergeten bent dat je die kist hebt aangemeld.

Onur Air krijgt het aan de stok met de inspectie.
LVNL & Schiphol krijgen het met niemand aan de stok want degene met wie ze het aan de stok zouden moeten krijgen (Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Ministerie van Milieu, 2e Kamer, kabinet) zijn volledig monddood en reeds ingepalmd (zie het volste vertrouwen van Van Geel dat uit de evaluatie zal blijken dat er binnen de grenzen van de wet geopereerd wordt). Het meest vervuilde stukje aarde ter wereld en onze overheid heeft het over groei…

Het is maar goed dat ik ’s nachts om 05:00 niet de beschikking heb over een SAM (surface – air – missile) want ik zou er best een af willen schieten teneinde een dag rust te hebben. Langzaam maakt herrie je gek.