Kabinet houdt vast aan tweede Kaagbaan
DEN HAAG - Het kabinet houdt vast aan de toekomstige aanleg van een tweede Kaagbaan. Met een wettelijke regeling wordt de grond daarvoor gereserveerd. Nieuwe bedrijfsgebouwen mogen daar niet meer worden gebouwd. Wel mag de N201 van Hoofddorp naar Aalsmeer door dit boerenland worden omgelegd.
Dat blijkt uit de luchtvaartnota die het kabinet vrijdag heeft vastgesteld. Daarmee is nog niet gezegd dat de tweede Kaagbaan daadwerkelijk wordt aangelegd. De kosten daarvoor zijn ‘gigantisch’ en is het nog onzeker hoe de luchtvaart zich de komende jaren ontwikkelt. Maar de nieuwe baan kan ook ter vervanging van de Aalsmeerbaan worden aangelegd, die nu in de spitsuren als parallelle baan wordt gebruikt. Dan worden Aalsmeer en Uithoorn niet meer geteisterd door startende of landende toestellen, maar gaan die over relatief lege delen van Haarlemmermeer.
Tot 2020 is de nieuwe start- en landingsbaan niet echt nodig: de luchtvaart mag op Schiphol groeien naar maximaal 510.000 vliegtuigen, zo was al eerder in het Aldersakkoord afgesproken en goedgekeurd door de Tweede Kamer. Door de recessie zal het aantal vliegbewegingen dit jaar terugvallen naar 400.000.