Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Kaagbaan leidt tot overlast

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 657 
|
 Leidsch Dagblad 
Kaagbaan leidt tot overlast

LEIDEN -  Leidenaars dienden de afgelopen maand bijna vijf keer zoveel klachten in over geluidsoverlast van Schiphol dan vorig jaar april. Dat heeft te maken met het intensievere gebruik van de Kaagbaan sinds 13 april.

De afgelopen maand meldden zich bij de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) dertig Leidenaars met 241 klachten over vliegtuiglawaai. Het ging in op een na alle gevallen om het gebruik van de Kaagbaan. De meeste overlast werd gemeld rond tien uur ‘s avonds.

De Kaagbaan wordt sinds 13 april vooral gebruikt als landingsbaan. Vliegtuigen die landen op deze baan vliegen recht over de stad. Het is niet bekend wanneer de voorkeursroutes weer veranderen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

'Recht over de stad'?
Zou Schiphol dan wellicht gewoon op de verkeerde plek liggen? Tussen Castricum en Leiden wordt overlast ervaren en helaas niet een klein beetje. De behoefte tot bebouwing van deze regio neemt nog per week toe en desalniettemin wil met de geluidstoename ook tolereren.

Hoe lang duurt het voordat de ‘beslissers’ gaan beseffen dat ze proberen te jongleren met 1000 ballen? Al die 990 ballen die geregeld op de grond vallen zijn de analogie naar de enorme overlast die luchtvaart genereert voor de burger.

Geplaatst door Rob

Maar wacht even... TNO heeft toch berekend dat landende vliegtuigen helemaal geen lawaai maken?... volgens mij zit het bij die Leidenaren tussende oren... (sarcastisch bedoelt!)

Geplaatst door J.H.Griese

Het is zoals Toon Hermans ooit zei: als je hier drukt heb je daar pijn. Schiphol kreeg recent een hint van Prof. Jaap de Wit, directeur Airneth: Schiphol zal veel selectiever moeten opereren. Geen overcomsumptie meer. Ook Prof. Jaap van Duijn zat op deze lijn.